http://www.facebook.com/pages/%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%A6%D7%94-%D7%90%D7%96%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%A9%D7%92%D7%91/190731637642996 שבילים ברשת

זריקת בריאות

הרבה על בריאות (וקצת על מחלות)

נתחיל ב"שמן". ידוע כי השורש הלשוני של המילה שמן ושל המילים שומן והשמנה אחד הוא.

סיבת הדבר היא שהשמן הוא המזון בעל ריכוז הקלוריות הגבוה ביותר בטבע. כל גרם שמן מכיל 9 קלוריות, לעומת כל גרם של פחמימות או חלבון שמכילים 4 קלוריות לגרם ואלכוהול שמכיל 7 קלוריות לגרם.

מזונות המכילים שמן בכמות גדולה הם עשירים מאד בקלוריות וכל כף שמן( 15 ג') מכילה 135 קלוריות ( כמעט כמו 2 פרוסות לחם ). השומן נספג בקלות ובמהירות במזון בתהליך הבישול והטיגון.

המילה "סופגנייה" שהשורש הלשוני שלה הוא כמו של המילה ספוג וספיגה מרמז על סוג מאכל שסופג שמן רב. כמות הקלוריות הגבוהה בסופגניות, בין 400-500 קלוריות ליחידה  (המהווה כרבע מצריכת הקלוריות היומית המומלצת לאדם מבוגר בפעילות רגילה) נובעת מכמות של 20- 30 ג' שמן הנספגים בכל סופגנייה חמימה וטעימה.

השמן הוא היוצר את המרקם הפריך והטעים של המזונות המטוגנים, אך גם אחראי לכמות הגדולה של הקלוריות .

חשוב לדעת כי בטמפרטורה גבוהה, מאבד גם השמן האיכותי ביותר את תכונותיו הבריאותיות הטובות והופך לשומן רווי השוקע בכלי הדם ומהווה סיבה לעודף כולסטרול ושומנים בדם.

כדי ליהנות ממאכלי החג, בלי להינזק  מעודף השומן כדאי לנקוט בתכנון של אכילה בריא.

אכילת המטוגנים במידות קטנות תעזור לנו לשמור על מידות קטנות של ההיקפים גם אחרי החג.

אז איך מתארגנים?.

  • לנצל כל קרן שמש מזדמנת ליציאה מהבית באויר הנעים. לשאוף את ניחוח הגשם ולא רק את ריח הבישולים...
  • להחליט שהשנה אנחנו לא מביאים לילדים סביבון מלא בממתקים אלא הפתעה אחרת , בריאה יותר ומהנה לא פחות.
  • חשוב לתכנן כמו תמיד, ארוחות מסודרות במיוחד בימים שמארחים או מתארחים.
  • אם אתם באים להתארח כדאי להביא סלט ירקות חגיגי ומקושט בכד דקורטיבי, הסלט יגמר והכד יישאר מתנה משמחת בתקציב סביר.
  • עם אכילת מזון מטוגן או שומני ( בכמות קטנה כמובן) כדאי לאכול תמיד גם מנה המבוססת על ירקות:סלט, מרק או תבשיל, רצוי בקליפתם, העשירים בסיבים תזונתיים ובכך תורמים לתחושת השובע  בארוחה ומפחיתים בגוף ספיגת סוכר שומן וכולסטרול מהמזונות האחרים.
  • לקבוע "תקציב" קלורי: להחליט מראש כמה סופגניות ו/או לביבות נאכל בחג וכמובן לעמוד בכך...
  • כאשר השמן  טרי וחם מאד והטיגון קצר מאד כמות השמן שתיספג במזון קטנה יותר.
  • לדאוג לתעסוקה לילדים . בחג הגשום שפוקד אותנו אכילה (+ בהייה במסך) עלולים להפוך לבילוי המרכזי של הילדים . פנקו אותם בעבודות יצירה ובטיולים, בבילוי עם חברים  ולא בממתקים או מזון מהיר בקניון.

אפשר להתפנק גם עם לביבות אפויות טעימות ודלות שומן

      ושיהיה לכולנו חג שמח והמשך הרזיה עם טעם!

 

ורד לוין דיאטנית קלינית B.Sc R.D

ומאמנת אישית בשיטת NLP

שירותי בריאות כללית

 לביבות אפויות

 3 תפוחי אדמה בינוניים

2 בצלים קצוצים דק

3 כפות  פטריות מיובשות מושרות במיים + 2 כפות מ נוזל ההשריה

2 ביצים

1/3 כוס פירורי לחם

מלח , פלפל

תרסיס שמן

 אופן ההכנה :

לבשל את תפוחי האדמה במים עד שהם רכים , למעוך אותם .

לסנן את הפטריות ולטגן את הבצל ופיטריות בכף שמן קנולה .

לערבב את שאר המצרכים עם מחית תפוחי האדמה הבצל  והפטריות .

ליצור לביבות משוטחות ולהניח על נייר אפייה שרוסס קלות בשמן

להכניס לתנור שחומם מראש בחום בינוני ולאפות למשך 25 דק' עד שמזהיב  (רצוי להפוך באמצע האפייה לאחר 10-15 דק').

בתאבון

צוות מרכז בריאות משגב