דבר העורך


תושבים יקרים,
אנו שמחים להתחדש ביומן הבריאות, להציג מידע בתחום זה,
לענות על שאלות, ואף לנהל דיון פתוח בנושאים שונים.
נשמח לקבל תגובות לרשומות, ואפשר, כמובן, ליצור עימנו קשר במייל.

שלכם,

ד"ר אסף הלפרין – מנהלת מ.ב. משגב - שרותי בריאות כללית 
ותאיר נוימן - מקדמת שיווק משגב - שרותי בריאות כללית

********************
צוות סניף משגב של מכבי שירותי בריאות שמחים להציג לכם מגוון כתבות שנכתבו ע"י מיטב המומחים שלנו בתחומים השונים."ידע הוא כח" קבע הפילוסוף האנגלי פרנסיס בייקון.
אנו גאים לצייד אתכם במיטב החידושים והמידע הרפואי במגוון תחומים,
במטרה לסייע לכם לשמור על בריאות טובה.
נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה

ד"ר פלג אלונה – רופאת המשפחה – מכבי שירותי בריאות –משגב
נורית למאי-בודארה – אחראית מרפאת מכבי שירותי בריאות – משגב

 

מנהלי היומן

אלבום תמונות rss
מלאו כאן את כתובת ה-Email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן היומן שלי.
הצטרף הסר

רשומות אחרונות

ארכיון

אלבום תמונות

Loading
 

זריקת בריאות

הרבה על בריאות (וקצת על מחלות)

נזקי הקרינה - ולא קרינת השמש

 

ד"ר שרון קמה, מנהלת מ.ב. משגב - שרותי בריאות כללית

 

 

קיץ וחם , השמש יוקדת .

לדעתי זה הזמן לדון בנזקים של קרינה שאינה משמש - הקרינה הנובעת מצילומי רנטגן ובדיקות CT.

במפגשים במרפאה נושא זה עולה מדי יום מספר פעמים. לעיתים רופא הרוצה לשלוח מטופל לצילום נתקל בחשש של המטופל שמודע לנזק הכרוך בביצוע בדיקות הדמיה ולעיתים המטופל מבקש בדיקה שלדעת הרופא אינה הכרחית והוא מסביר למטופל מדוע לא כדאי לבצעה.

מצאתי ברשת טבלת המרה של בדיקות הדמיה והמקביל שלהן במושגים של ימי חשיפה לשמש :

קרינה בבדיקת הדמיה

 

 

 

סוג בדיקת ההדמיה

עוצמת הקרינה

צילום חזה

 3 ימי חשיפה לשמש

צילום עמוד שדרה, אגן, בטן

 5 חודשי חשיפה לשמש

מיפויים גרעיניים

 6 חודשים עד 3 שנים חשיפה לשמש

צנתור לב

 2 וחצי שנים חשיפה לשמש

צנתור לב וירטואלי

5  שנים חשיפה לשמש

C.T

 10 חודשים עד 4 וחצי שנים חשיפה לשמש

 

לחליפין ניתן לכמת את תוספת הקרינה במושגים של צילום רנטגן רגיל -

בדיקת CT שווה ל 500-1000 צילומי רנטגן רגילים (ולעיתים אף יותר), תלוי במיקום ובגיל.

כמות הקרינה אליה נחשף האדם הינה מצטברת במשך שנות חייו ונחשבת מזיקה יותר בגיל צעיר וכאשר האזורים הם אברי הרבייה, שד או בלוטת התריס למשל.

עוד אנו יודעים כי

על-פי נתוני משרד הבריאות, קצב הגידול השנתי של כמות בדיקות ההדמיה המבוצעות הינו 12%.

 

ברור שאיני מעלה את הנושא כדי לשלול מכל וכול שימוש בבדיקות הדמיה.

לבדיקות אלה תפקיד חשוב , כחלק מהכלים הנתונים בידי רופאים לאבחון וטיפול במחלות כאשר לכל בדיקה השימוש שלה .

 

המלצתי היא שכפי שאנו נזהרים מקרינת השמש ע"י הימנעות, ביגוד מגן ותכשירי הגנה משמש,

יש לעשות שימוש מושכל בבדיקות אלה.  להתייעץ עם רופא המשפחה לגבי הבדיקות ולהימנע מבדיקות מיותרות.

מאחלת המשך קיץ בריא וקריר יותר,

 

ד"ר שרון קמה, מנהלת מרכז בריאות משגב, שירותי בריאות כללית

09/08/2010 12:56:05
להוסיף תגובה אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע בית

‏13/08/2010

תזונת ילדים בבית הספר: טיפים להורים

 

"יאללה קום, אתה מאחר לביה"ס, ההסעה עוד מעט עוברת"

" אוףףף, אני רוצה לישון עוד קצת, לא בא לי ללכת לביה"ס ואין לי מה ללבוש"                               "אין ברירה, חייבים ללכת לביה"ס, זה התפקיד שלך! ללמוד! לגבי הבגדים, תסתדר עם מה שיש, אני מכינה לך שוקו וכמה עוגיות על השולחן, כריך עם ממרח שוקולד ורצה לעבודה, יש פיצה ושניצל תירס במקפיא, תוציא ותחמם לך בצהריים, שיהיה לך יום טוב, נשיקות וחיבוק".

האם הדיאלוג הזה מוכר לכם? אני מניחה שכן. האם אתם מרגישים נוח לקרוא אותו? אני מניחה שלא... וזאת משום שהוא מיצג את הדילמה הגדולה שלנו כהורים בחברה המודרנית: מצד אחד אנו רוצים להעניק לילדנו את כל מה שהעולם החדש מציע: מחשבים אינטרנט גאדג'טים מותגים, חו"ל ועוד ועוד ובשביל זה צריך כסף והרבה! ומצד שני אנו רוצים לגדל ילדים בריאים בנפשם וגופם ולשם כך נדרשים: זמן איכות, קשר טוב, מעורבות, חיבור לעולם של הילד וסיפוק צרכים רגשיים ופיסיולוגיים כגון: מזון ואורח חיים בריא, שעל מנת להשיגם נדרשים מודעות ותכנון. מנסיוני כאמא עובדת ומהיותי דיאטנית המטפלת במשפחות רבות לאורך השנים, אפרט בכתבה זו צרור של טיפים  ומידע שיסיעו בידיכם לגשר על הפערים וכן, אפשר לשלב בין השניים: קריירה ותזונה בריאה עם קצת רצון טוב והכוונה נכונה.

לבניית תזונה בריאה לילדים יש להתייחס למספר גורמים:

  • 1. מה אוכלים?
  • 2. מה שותים?
  • 3. איך מכינים?
  • 4. מתי אוכלים?
  • 5. איך אוכלים?
  • 6. איפה אוכלים?

מה אוכלים? האוכל שלנו חייב להיות מגוון ומורכב ממזונות איכותיים שמכינים בבית. על מנת לפשט את מורכבות המזון, נהוג לחלק  את כל המזונות למספר משפחות: משפחת הדגנים ( הלחם ותחליפיו)  שהם מזונות עשירים בפחמימה הנקראת עמילן. נציגים של קבוצה זו הם: אורז, תפוחי אדמה, פסטה ודברי מאפה. מומלץ לצרוך מוצרי דגנים מלאים כגון אורז מלא או לחם מקמח חיטה מלאה. משפחת הירקות( לא צריך לפרט..) , משפחת הפירות( לא צריך לפרט), משפחת החלבונים: בשר ותחליפי בשר כגון קטניות ( עדשים, חומוס גרגרים, שעועית, פול , סויה), מוצרי חלב וביצים. משפחת השומנים: מתוכם שומנים בריאים: טחינה, שמן זית, אגוזים, שמן קנולה ושמנים מזיקים כגון: מרגרינה ולבסוף משפחת המתוקים המכילה את כל הממתקים והמשקאות הקלים.

ההמלצה היא לצרוך בכל ארוחה עיקרית נציגים ממשפחת החלבונים הדגנים והירקות ובארוחות הביניים ממשפחת הפירות. פעם ביום ולא יותר ממשפחת הממתקים!!  את האוכל כדאי להכין ממוצרים בסיסיים שמכינים בבית ולהמעיט עד כמה שניתן שימוש במוצרים תעשיתיים וקפואים כגון: אטריות ומרקים מהירי הכנה ( מה הבעיה להכין מרק לבד או לבשל פסטה ולהוסיף עשבי תיבול ורסק עגבניות?) , כתיתות קפואות כולל מוצרי סויה שמתהדרים בתדמית של בריאות, אך מכילים הרבה מלח שומן ומעט חלבון וברזל, כך שאינם יכולים להחליף בשר או תבשילי קטניות ביתיים.      כדי לעמוד בהנחיות יש להקפיד על כלל בסיסי: להתארגן מראש. לדאוג שכל מצרכי המזון יהיו בבית: למשל: אורז מלא או אטריות מקמח מלא, עשבי תיבול, ירקות, חזה עוף או בשר טרי טחון. ואז ניתן להכין ולהקפיא בכלי אחסון עם דפי פרגמנט מפרידים: קציצות, שניצלים שהכנו מראש ויש רק לטגנם,  גוש בשר בקר מבושל עם עשבי תיבול שיש רק לחתוך ולהכין בכל מיני צורות להגשה מהירה ועוד.

מה שותים? מים ועוד מים. מיצים כולל טבעיים, שלא לדבר על משקאות קלים מסוג קולה מכילים כמויות גדולות של סוכר וחמרי טעם וצבע ועל כן מאוד לא בריאים. יש להרגיל ילדים מגיל צעיר לשתות רק מים או סודה טבעית. נמצא ששתיית כוס מיץ אחת ביום עלולה לגרום לצבירת 3 ק"ג עודפים במהלך שנה  בקרב ילדים!! שוקו נחשב למזון. שתיית כוס שוקו או חלב בבוקר בהחלט נחשבת לארוחת בוקר קלה ( ואין צורך בעוגיות על ידה) ארוחת הבוקר העיקרית של הילד היא הכריך בביה"ס.

איך מכינים?: כמה שפחות טיגון וצלייה על גריל פחמים ( לא בריא באופן כללי) ויותר בישול אפיה או צלייה בגריל ביתי.

מתי אוכלים? ההמלצה לחלוקת המזון הן לילדים והן למבוגרים היא לפחות לחמש ארוחות ביום: ארוחת בוקר (עד שעה לאחר שקמים) שהיא חשובה במיוחד לילדים כי נמצא שהיא משפיעה על הישגי הלמידה בביה"ס, ארוחת ביניים (כריך עם מלית חלבונית איכותית כגון גבינה צהובה או טונה או טחינה, ולא שוקולד למריחה כל יום..), ארוחת צהריים, ארוחת ביניים של אחה"צ וארוחת ערב. חשוב להקפיד על ארוחה משפחתית אחת ביום, בדרך כלל היא תהיה ארוחת הערב שאז שני ההורים בבית. ארוחה משפחתית נמצאה כגורם מונע של התפתחות התנהגויות שליליות בקרב ילדים.

איך אוכלים? אחת הבעיות הקשות העומדות בפני בהשגת "חינוך מחדש" להרגלי אכילה בריאים לכל המשפחה היא לשכנע את ההורים כי יש: לאכול בישיבה בפינת האוכל, בשקט וללא טלוויזיה ו/או מכשירים סלולרים. למה? כי נמצא במחקרים שמי שאוכל עם גירויים נוספים, בעקר צפייה בטלוויזיה, אוכל כ30% יותר! בנוסף, זמן האכילה צריך להיות זמן של רגיעה ואינטראקציה עם שאר בני המשפחה וכל גורם מפריע יחבל באינטראקציה החיובית הזו. מכיון שגם חלק נכבד מההורים התרגלו לאכול כך, מאוד קשה להם לעשות את השינוי אך חשוב לזכור כי הם מהווים דוגמא ומה שנדרש מהילדים נדרש גם מהם!!.

לסכום: כמה משפטי מפתח:

ההורים הם הקובעים מה נכנס הביתה ולא הילדים! גם אם הילדים מתחננים שתקנו להם כל חטיף חדש שיצא לשוק או משקה קל, אתם לא חייבים לעמוד בלחץ! זו החלטה שלכם!

ההורים הם מודל לחיקוי: הילדים אוכלים כמו הוריהם. שימו לב להרגלי האכילה שלכם: האם אתם אוכלים בנחת על יד שולחן, ממשיכים לנשנש גם אחרי הארוחה, אוכלים עם טלווזיה? אוכלים בסלון? אוכלים מהר? משתמשים במזלג וסכין?

תפקיד ההורים הוא להציע מזון בריא ותפקיד הילדים להחליט מה יאכלו וכמה!! אין להכריח לאכול או להגביל באכילה, יש להשאיר את היכולת לווסת את צריכת המזון לילד עצמו. התערבות יתר שלנו יכולה לשבש את ההקשבה למנגנון הרעב והשובע.

יש להציג ירקות בכל ארוחה גם אם הילדים נמנעים, לבסוף הם מצטרפים לאכילתם!

הורים משפיעים על מערכת החינוך: בבתי ספר עם מעורבות הורית נאסרה הבאת ממתקים לטיולים ואירועים חברתיים ותכולת המזונות המוצעים למכירה בסביבת בית הספר נמצאת תחת פיקוח. בנוסף, לתכניות הלימודים הוכנסו תכניות של גידול ירקות ותבלינים.

טיפים נוספים ניתן לקרוא בספר שכתבתי להורים וילדים:  "חולצת בטן נועה רוצה להיות רזה".

 

לסיום: שתהיה שנה טובה ושקטה פורייה ובריאה.

עינת לב ארי. דיאטנית קלינית מוסמכת.

מכבי שירותי בריאות כרמיאל- משגב.

 

 

 

 

 

 

 

24/08/2010 10:14:10
להוסיף תגובה תגובה אחת קישור ישיר לקטע בית
תגובה אחרונה ב-25/08/2010 23:02:34

כל היומנים

sun - לשירות חברות הסטארט אפ בצפון אומרים שהיה פה אמנים ויוצרים אני ואתה נשנה את הגינה אנשי הגשם אתר צומח גבוהה יותר, מהירה יותר, חזקה יותר גן קיימות הבית הפתוח הופכים את בקעת בית הכרם לעמק תפארת החינוך - הלב הפועם של משגב הכל נוער המלאכים של כלבלאב העשרה ואומנויות הקומפוסטר כחיית מחמד התנדבות...זה אנחנו ויקי משגב זבל זבל תפריד זכויות בעלי חיים זריקת בריאות חיים בקהילה טיולים ומסעות יד ביד בגליל יד על הדופק - דיווחי משטרה וביטחון יומן המועצה יומן ספורט יומן רכזי טיולים יער האופניים והקהילה יש עבודה ישוב לדורות לא רק לנשים לחיים ארוכים מבקרים במשגב מדברים אמונה מדיה חברתית מועדון רוטרי משגב מוקד 107 מזכירי/ות ישובים מיומני הספרנית משגב קולטת משומשהו נוער ראס אל עין עד-כאן העתון המקוון של משגב עוד מעט 30 עושים עסקים על הדרך פורום מנהלני חינוך פתווו-ח צעירי משגב קבוצת YAD קול ההתחלות קונים - כאן קורס ועדים קיימות וסביבה קליק שביל סובב משגב שבילים ברגל תיירות במשגב תרבות