דבר העורך


תושבים יקרים,
אנו שמחים להתחדש ביומן הבריאות, להציג מידע בתחום זה,
לענות על שאלות, ואף לנהל דיון פתוח בנושאים שונים.
נשמח לקבל תגובות לרשומות, ואפשר, כמובן, ליצור עימנו קשר במייל.

שלכם,

ד"ר אסף הלפרין – מנהלת מ.ב. משגב - שרותי בריאות כללית 
ותאיר נוימן - מקדמת שיווק משגב - שרותי בריאות כללית

********************
צוות סניף משגב של מכבי שירותי בריאות שמחים להציג לכם מגוון כתבות שנכתבו ע"י מיטב המומחים שלנו בתחומים השונים."ידע הוא כח" קבע הפילוסוף האנגלי פרנסיס בייקון.
אנו גאים לצייד אתכם במיטב החידושים והמידע הרפואי במגוון תחומים,
במטרה לסייע לכם לשמור על בריאות טובה.
נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה

ד"ר פלג אלונה – רופאת המשפחה – מכבי שירותי בריאות –משגב
נורית למאי-בודארה – אחראית מרפאת מכבי שירותי בריאות – משגב

 

מנהלי היומן

אלבום תמונות rss
מלאו כאן את כתובת ה-Email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן היומן שלי.
הצטרף הסר

רשומות אחרונות

ארכיון

אלבום תמונות

Loading
 

זריקת בריאות

הרבה על בריאות (וקצת על מחלות)

רפואה מונעת בקהילה- דר' אלונה פלג, מכבי שירותי בריאות סניף משגב. 

מטרתה של הרפואה המונעת היא לקדם בריאות, להפחית תחלואה ולאתר מחלות בשלב מוקדם. כל אלה מאפשרים חיים פוריים וארוכים יותר, רפוי של מחלות המתגלות בשלב מוקדם והשגת תוצאות טובות יותר בטיפול במחלות שונות. תחושת הבריאות של האדם החי בשלום עם גופו מאפשרת איכות חיים טובה.
אנסה לפרט כעת את הבדיקות המקובלות והמומלצות לאורך מחזור החיים.

בגילאים צעירים, עד גיל 5, פעילות הרפואה המונעת מתבצעת במסגרת "טיפת החלב". היא כוללת פגישות עם אחות ורופא  לשם מעקב גדילה והתפתחות, מתן חיסונים וייעוץ לגבי היבטי חיים שונים של הילד וסביבתו הקרובה. גלוי מוקדם של צרכים מיוחדים מאפשר הפניה לאבחון במסגרת מכון להתפתחות הילד. במסגרת זו ניתן להפנות למגוון טיפולים, הנותנים מענה לבעיות גופניות ונפשיות כאחד ועוזרים לילד לצמצם פערים ולהשתלב באופן מיטבי בסביבת בני גילו.
תקופת הלימודים בבית הספר, נבדקים כל התלמידים במסגרת מערכת החינוך ותחת אחריותו של משרד הבריאות. הבדיקות כוללות בדיקת משקל, גובה, שמיעה וראיה וכן קבלת חיסונים נוספים. במידה ונמצאים ליקויים, מתבצע המשך הבירור במסגרת קופת החולים.

 עם הכניסה לחיים הבוגרים אנו מקבלים עלינו גם את האחריות על בריאותנו. בתקופה זו אנו עסוקים בשאלות של לימודים, טיולים, תעסוקה ובניית משפחה. בשלב זה של חיינו חשוב לזכור לבצע פעילות גופנית סדירה ולהקפיד על משקל גוף תקין. לא יזיק להגיע למרפאה אחת לכמה שנים כדי לבדוק את לחץ הדם ולעבור בדיקות תקופתיות (סוכר, שומנים בדם ועוד). בדיקות אלו מאפשרות לאתר אנשים בסיכון מוגבר למחלות ולעזור להם לשלוט במצבים של טרום מחלה.

עם תכנונו של הריון, מומלץ להוועץ ברופא המשפחה וברופא נשים. לקראת הכניסה להריון יש צורך במתן חומצה פולית על מנת למנוע התפתחות מומים במערכת העצבים של העובר (אפשר להצטייד במרשם). מומלץ גם לעבור בדיקות גנטיות לגלוי נשאות למחלות תורשתיות עוד לפני ההריון.

חשוב גם לזכור לבצע בדיקות סקר בתחום רפואת הנשים- מומלץ לעבור אותן בבקורת שנתית אצל רופא הנשים הקבוע.
כתושבי אזור כפרי הנהנים מעבודות גינון, אנו זקוקים לחיסון טטנוס כל 10 שנים.
עם העליה בגיל, עולה הצורך בבדיקות תקופתיות ומתווספות עוד מספר בדיקות:

 לנשים מעל גיל 50 מומלץ לבצע בדיקות סקר לסרטן שד אחת לשנתיים ולהבדק אצל כירורג העוסק בנושא השד. נשים בסיכון גבוה לסרטן השד (עם רקע משפחתי של המחלה) נכנסות למעגל זה מוקדם יותר.

לכל האוכלוסיה מעל גיל 50 מומלץ לבצע בדיקות סקר לגלוי מוקדם של סרטן המעי הגס. כיום קיים מגוון של שיטות בדיקה ומומלץ לפנות לרופא המטפל כדי לבחון את האפשרויות השונות. אנשים עם סיפור משפחתי של המחלות הללו צריכים להתייעץ עם רופא כ 10 שנים קודם לכן (ולא להמתין לגיל 50). דמום מדרכי העיכול מחייב בירור מיידי.
מומלץ גם להגיע לבדיקה שגרתית אצל רופא עיניים, בין השאר לצורך איתור מוקדם של מחלת גלאוקומה אשר מתבטאת בלחץ תוך עיני מוגבר וירידה הדרגתית בראייה.

בגיל העמידה יש חשיבות גבוהה לאיתור מוקדם של בעיות בצפיפות העצם. הדלדלות בצפיפות העצם (אוסטאופורוזיס) עלולה לגרום לשברים ולהגבלה בתפקוד. רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי צורך בבדיקות מיוחדות על סמך נתונים אישיים. בהמשך לכך, לקבוע האם יש צורך בטיפול.

בגיל הפרישה (65 ומעלה) כאשר אנו עדיין פעילים, סקרנים ואנרגטיים, אנו מוצאים מגוון עיסוקים נרחב- החל בהשגחה על הנכדים וכלה בטיול ברחבי העולם. מעורבות פעילה בקהילה מאפשרת לתרום לה מהנסיון אשר נצבר במשך שנים על ידי הגמלאים ולשמר את חיוניותם. בתקופה זו חשוב לבקר את הרופא המטפל לעיתים קרובות יותר, לבצע בדיקות תקופתיות ולידע את הרופא על כל שנוי במצב הבריאות. קשר רציף עם הרופא הקבוע יעזור לרופא לאתר סימנים מוקדמים של מחלות גופניות שונות, שנויים במצב הרוח ובתפקוד הכללי. כך יתאפשר מענה הולם לכל הבעיות הללו, כולל קשיים נפשיים ובעיות תפקוד.

מומלץ לכולם, בכל הגילאים, לזכור את החיסונים העונתיים נגד שפעת וכמו כן דלקת ריאות לאוכלוסיות בסיכון. 

לשאלות נוספות, מומלץ לפנות לרופא המשפחה המטפל בכם.

 

שתהיה בריאות שלמה.

ד"ר אלונה פלג

06/01/2010 15:45:29
להוסיף תגובה אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע בית

ט"ו בשבט טעים ובריא במשגב

 

מדי יום אני משוחחת עם מטופלים שמתקשים לשמור על משטר תזונה נכונה או לרדת במשקל כאשר הנטייה שלנו היא לחשוב במושגים של "הכל או לא כלום" - דיאטה או אכילה מופרזת, בריא או חולה. הגישה הנכונה טמונה בדרך שבאמצע - שביל הזהב.

אני מוצאת שיעוץ ומעקב של דיאטנית, עוזר לקבל החלטות נכונות ולהשיג יעדים.

אני מזמינה את תושבי הגוש להיעזר בשירותים ולהתייעץ  עם  רופא המשפחה שלכם ועם הדיאטנית  וביחד לעשות שינוי במקומות הנדרשים.

החודש החלה לעבוד במרכז הבריאות במשגב ורד לוין, תושבת עצמון (משלנו), ביקשתי ממנה לכתוב כתבה קצרה בנוגע למנהגי האכילה בט"ו בשבט ומתכון קצר לפורים.

 

תודה לורד וחגים שמחים,

 

דר' שרון קמה

מנהלת מרכז בריאות משגב

שירותי בריאות כללית

 

חנוכה נגמר ואת מקומן של הסופגניות והלביבות תפסו הפרות היבשים. לשוחרי הבריאות שבינינו אלה כמובן בשורות טובות. השומן שנספג במזונות המטוגנים שאכלנו,הוא שומן רווי שהפך בגופינו לכולסטרול מהסוג ה"רע" ( LDL) כולסטרול זה שוקע בכלי הדם ועלול ליצור טרשת ולחסום אותם. לעומת זאת שומנים מהצומח כפי שיש באגוזים ,שקדים ופרות ט"ו בשבט אחרים מכילים שומן בלתי רווי ( בתנאי שלא קולים אותם בחום גבוה מ150- 160 מעלות - אז הוא הופך לשומן רווי) שומן זה הופך בגופנו לכולסטרול ה"טוב" (HDL )  המפחית  את מידת הטרשת ושומר על כלי הדם פתוחים לתנועה.

מטבעות השוקולד של דמי החנוכה פינו את מקומם לפרות יבשים בריאים ומזינים בהשוואה לממתקים.

אז מי הם בעצם פירות ט"ו בשבט? מה, איך וכמה מומלץ לאכול מהם?

הפרות היבשים הם אותם פרות כמו הפרות הטריים רק ללא המים.

תהליך הייבוש מוציא מהפרי את הנוזלים המהווים יותר מ90% ממשקלו. חשוב לוודא שתהליך הייבוש הוא טבעי ככל האפשר (הכי טוב ייבוש בשמש) וללא שימוש בחומרים מזיקים.

כמות הקלוריות ב100 גרם פרות יבשים  גבוהה  בהרבה בהשוואה לאותם  פרות כאשר הם טריים כיוון שבפרות טריים אחוז המים גבוה וכשהם מיובשים עולה אחוז החומרים היבשים במשקל הפרי (סוכרים, סיבים, ויטמינים ומינרלים).

לדוגמא 100 ג' ענבים מכילים  67 קלוריות. אך כשהם עוברים ייבוש והופכים לצימוקים הם מכילים  290 קלורית. לעומת זאת עולה בהם אחוז הסיבים, הברזל והסידן ולכן נחשבים פרות יבשים כה בריאים.  אותו סדר גודל של פערים קיים גם בשזיפים משמשים וכו'. חלק גדול מהויטמינים שבפירות נהרס בתהליך הייבוש אך המינרלים (כמו סידן ברזל אשלגן ועוד) עמידים בחום גבוה ואינם נהרסים. תכולת הסיבים הגבוהה הופכת את הפרות היבשים לזרזים מצוינים של פעילות המעיים, אך בעודף עלולים לגרום לכאבי בטן...

למרות שפרות יבשים הם בריאים ומזינים, חשוב להיות מודעים לכמות הקלוריות הגבוהה במיוחד בפיצוחים ולאכול מהם במידה. לדוגמא- 100 גרם אגוזי פקאן מכילים כ720 קלוריות ( בערך כמו 10 פרוסות לחם!) אגוזי מלך מכילים כ-640 קלוריות ל-100 גרם ( כמו 5 כפות שמן) אך הם עשירים באומגה 3 שהיא חומצת שומן חיונית לגופינו.  100 גרם שקדים מכילים כ 580 קלוריות ( כמו קילוגרם תפוחים).

חשוב לאכול מהפיצוחים, אך לקבוע כמות מוגדרת ומדודה של 20- 30 גרם ליום. למי שרוצה להימנע מעליה במשקל, מומלץ לשלב אותם לשדרוג מאכלים אחרים כמו אורז מבושל, סלטים וקינוחי פירות ולא לנשנש באופן חופשי מכיוון שעל מנת לשבוע מפיצוחים צריך לאכול כמות גדולה של מאות ואלפי קלוריות.

 

הצעות למתכונים/רעיונות המשלבים בין פירות ופיצוחים ליצירת קינוחים מפנקים ובריאים במיוחד:

תמר או משמש יבשים שבתוכם מסתתר ½ אגוז או שקד

סלט של תותים טריים  מעוטר בשבבי שקדים.

והדובדבן שבקצפת : חלבה ביתית  שאפשר להכין עם הילדים בבית מכף טחינה גולמית , כף דבש דבורים או תמרים וטיפת לימון או קינמון. אפשר להוסיף מעט קקאו וקיבלנו שוקולד אינדיאני... אפשר להשתמש בחלבה הביתית כדי להדביק את האגוז  או השקד לפרי היבש או כממרח במקום שוקולד למריחה.

חג שמח ומלא בריאות מן הטבע .

 

לכתבות נוספות:

http://blog.tapuz.co.il/dietcoaching/

 

ורד לוין- דיאטנית קלינית B.Sc

סגנית מנהלת המחלקה לתזונה

שרותי בריאות כללית

מחוז מחיפה וגליל מערבי

 

ראו גם סקירה מעניינת מאת  ד"ר מיכל גילאוןדיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית

 

http://www.clalit.org.il/HE-IL/Women/nutrition/eating+right/articles/shvat.htm

 

 

 

 

 

28/01/2010 16:10:30
להוסיף תגובה אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע בית

כל היומנים

sun - לשירות חברות הסטארט אפ בצפון אומרים שהיה פה אמנים ויוצרים אני ואתה נשנה את הגינה אנשי הגשם אתר צומח גבוהה יותר, מהירה יותר, חזקה יותר גן קיימות הבית הפתוח הופכים את בקעת בית הכרם לעמק תפארת החינוך - הלב הפועם של משגב הכל נוער המלאכים של כלבלאב העשרה ואומנויות הקומפוסטר כחיית מחמד התנדבות...זה אנחנו ויקי משגב זבל זבל תפריד זכויות בעלי חיים זריקת בריאות חיים בקהילה טיולים ומסעות יד ביד בגליל יד על הדופק - דיווחי משטרה וביטחון יומן המועצה יומן ספורט יומן רכזי טיולים יער האופניים והקהילה יש עבודה ישוב לדורות לא רק לנשים לחיים ארוכים מבקרים במשגב מדברים אמונה מדיה חברתית מועדון רוטרי משגב מוקד 107 מזכירי/ות ישובים מיומני הספרנית משגב קולטת משומשהו נוער ראס אל עין עד-כאן העתון המקוון של משגב עוד מעט 30 עושים עסקים על הדרך פורום מנהלני חינוך פתווו-ח צעירי משגב קבוצת YAD קול ההתחלות קונים - כאן קורס ועדים קיימות וסביבה קליק שביל סובב משגב שבילים ברגל תיירות במשגב תרבות