דבר העורך

מנהלי היומן

אלבום תמונות rss
מלאו כאן את כתובת ה-Email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן היומן שלי.
הצטרף הסר

לינקים

רשומות אחרונות

ארכיון

אלבום תמונות

קיימות וסביבה

העיקר האיכר!

שוק איכרים - חקלאות מקיימת בבקעת בית נטופה

רשות הטבע והגנים בשיתוף עמותת נג'ה מסח'נין ובהנחייתם של דר' חוסיין טרביה מנכ"ל איגוד ערים "אגן בית נטופה" וחיים שנהר, אקולוג, תושב כליל, מובילים תוכנית לעידוד שוק איכרים מקומי ואותנטי בבקעת בית נטופה.

ה'שוק' הספונטני, מבוסס כרגע על בסטות מאולתרות ונינוחות הפזורות ליד השדות, לאורך דרך מסלחית - רומנה,
ומציע מגוון ירקות עונתיים, טריים וניחוחיים, ישר מהשדה.
חיים מזמין את תושבי משגב לשמוע על רעיון השוק, לסייר יחד במקום ולייצר עניין הדדי.

בשבת הקרובה - 10.7.10, בשעה 17:30 עם בוא הבריזה

נפגשים בצומת הכניסה ליודפת

חיים שנהר, על השוק והתכניות:

בקעת בית נטופה. פיסת ארץ כמו תנ"כית שנשתמרו בה נוף אדם ואדמה בפסיפס צבעוני של מטליות קרקע מעובדות ומגודלות בשיטות ובמיני גידולים מסורתיים שמאפיינם העיקרי - טעם של פעם.
חקלאים קטנים שירשו עם אחיהם את חלקת אביהם, מחזיקים בחלקות קטנות מכדי להתפרנס מהן. מכאן נגזרות שתי דרכים של התייחסות לאדמה -

• זו המעבירה את החלקה לידיו של חקלאי גדול המאחד שטחים נרחבים, מדשן, מרסס ומכוון אל יבולים רבים ואל תמורתם. משמעותה שינוי הנוף.
  • זו המשאירה את החלקה בידי המשפחה המגדלת בה כבתחביב וכעזרה למשק הבית את צריכתה בירקות ופירות. משמעותה שימור הנוף.

שוחרי הבקעה, מעדיפים את הדרך השניה.
יש בכוחנו לסייע בידי מגדלים קטנים להפוך עזרה למשק בית, לעיסוק  מתוך תחביב שהכנסה בצידו - גידול חקלאי מסורתי הנמכר כחקלאות בוטיק למעוניינים במזון נקי מכימיקלים (הכוונה ליישם במקום עקרונות של חקלאות אורגנית), הישר מן השדה.

כדי ליצור מצב בו שני הצדדים מרוויחים, עלינו לנצל את היצע השדות על סף ביתנו. עלינו להביא את השוק - כוח הקניה שלנו, אל היצרן - הפלח הערבי בבקעה. כך יחסכו מהיצרן תשלום דמי תיווך והובלת סחורה לשוק, ואנו נוכל לקנות תוצרת נקייה וטרייה ישר מהשדה במחיר נמוך ממחיר השוק.
את הנסיעה לבקעה ניתן לשלב עם שהייה במאהל לשתיית קפה, לאכילת ארוחה בשדה, לשמיעת סיפורי עם, לטיול באתרי נוף ארכיאולוגיה תרבות ומורשת באזור, להצגת האזור ושכיות החמדה שלו בפני אורחינו (ומי לא מתגאה בסביבות מקום מגוריו?).

הנוף הזה האהוב עלינו, הוא יציר כפיהם של הפלחים ומורשתם. אם יש לנו עניין בהמשך קיומו, עלינו לשתף פעולה כבני האזור למען הפלחים ולמעננו.
האזור ירוויח מכך. הצימרים ירוויחו מכך, מדריכי טיולים, יזמים של פסטיבלים...
יש פסטיבל של שמן זית, למה לא של במיה, ממולאים ואבטיחים ? למה לא פסטיבל חציית הבקעה המוצפת בכלי שייט לא קונבנציונאליים ?

אך לפני שאנו מפליגים, ומפליגים בחלומות, הבה נתחיל בשוק איכרים מדי שבת אחה"צ.

יש מכל טוב. יש ירקות ופירות העונה. אין עוד טעם כזה !

בואו להכיר, לטעום וליהנות.

בואו לתת תנופה לפרוייקט בחיתוליו למען הנוף ולמעננו החיים בו.

06/07/2010 09:40:18
להוסיף תגובה 2 תגובות קישור ישיר לקטע בית
תגובה אחרונה ב-11/07/2010 07:29:47

הגעתי לסיור שתוכנן ביום שבת בנושא שוק איכרים בלי לפתח ציפיות מיוחדות, כמות האנשים שבחרו כחלק מעונג שבת לסייר על רכס יודפת הררית - 52 איש אישה וילד, היו בהחלט הפתעה לטובה.

בפוסט הקודם מתואר החזון של שוק האיכרים והרקע האסטרטגי לפעילות , קריאה חוזרת של הפוסט תביא לפניכם את הרציונאל ואת הסיבה לכך שחשוב שכמה שיותר בני אדם ייחשפו לפעילות ולחזון.

בשעה 17:50 לערך יצאנו בשיירת מכוניות עלינו להר השאבי ושם נערך דיון בניצוחו של חיים שנהר תוך כדי תצפית על החלק המערבי של הבקעה, חיים הציג את חזון שימור הבקעה על נופיה ותפקידיה החברתיים כלכליים סביבתיים נשאלו הרבה שאלות והתפתחה ציפייה להמשך הסיור.

מהר השאבי המשכנו מזרחה ישירות למיסלחית, למי שלא מכיר נוסעים כמעט עד אבטליון, כ- ק"מ מערבית לאבטליון בצומת מיסלחית פונים ימינה (דרומה) ויורדים בדרך נופית הצופה היטב על הבקעה וההרים שסביבה. לאורך הדרך מספר רב של מזבלות פיראטיות המעכירות את התמונה הפסטוראלית וצובעות אותה בניחוח מקומי מציאותי.

האזור אליו הגענו כולל מבנים של דירים ורפתות ומספר של דוכני ירקות פירות בגדלים במקום, 2 מקומיים התארגנו לקראת הביקור והכינו פיתות/לאפות עם לאבנה שמן זית וזעתר.

לאורך שטחי גידול הירקות זיהינו מיכלים של חומרים כימיים שהעידו על שיטות ההדברה המקומיות, בכל השטח בצבצו ערמות זבל בעיקר פלסטיק לסוגיו.

האנשים התפזרו בדוכנים השונים התרשמו מהיצע הירקות וכששמעו את המחירים הגבוהים לא נרתעו מלבטל את כוונות הרכישה שהביאו עימם. חלק מהאנשים קנו בכמות קטנה.

אז מה היה לנו:

חזון יפהפה של כלכלה מקומית, שימור נופי, קשר בין קהילות, ועוד.

קהילה מקומית שמצפה לרווחים קלים ורואה לטווח קצר.

יזמים בעלי חזון שמנסים להוביל שינוי

קהילה של צרכנים שבוחנת באיזה שלב נמצא השינוי, על הציר בין החזון ושברו.

אז מה יהיה לנו :

עם אמונה וסבלנות נראה את השינוי מזדחל לכיוון הגשמת החזון, זה ייקח זמן, הרבה זמן.

זה קשור לכלל התהליכים שמתרחשים באזור בנושא הקהילתי חברתי של האוכלוסייה בגליל.

כשזה יתחיל לקרות כולנו, כל תושבי האזור, נרוויח.

שלכם

29/07/2010 10:53:04
להוסיף תגובה אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע בית

כל היומנים

sun - לשירות חברות הסטארט אפ בצפון אומרים שהיה פה אמנים ויוצרים אני ואתה נשנה את הגינה אנשי הגשם אתר צומח גבוהה יותר, מהירה יותר, חזקה יותר גן קיימות הבית הפתוח הופכים את בקעת בית הכרם לעמק תפארת החינוך - הלב הפועם של משגב הכל נוער המלאכים של כלבלאב העשרה ואומנויות הקומפוסטר כחיית מחמד התנדבות...זה אנחנו ויקי משגב זבל זבל תפריד זכויות בעלי חיים זריקת בריאות חיים בקהילה טיולים ומסעות יד ביד בגליל יד על הדופק - דיווחי משטרה וביטחון יומן המועצה יומן ספורט יומן רכזי טיולים יער האופניים והקהילה יש עבודה ישוב לדורות לא רק לנשים לחיים ארוכים מבקרים במשגב מדברים אמונה מדיה חברתית מועדון רוטרי משגב מוקד 107 מזכירי/ות ישובים מיומני הספרנית משגב קולטת משומשהו נוער ראס אל עין עד-כאן העתון המקוון של משגב עוד מעט 30 עושים עסקים על הדרך פורום מנהלני חינוך פתווו-ח צעירי משגב קבוצת YAD קול ההתחלות קונים - כאן קורס ועדים קיימות וסביבה קליק שביל סובב משגב שבילים ברגל תיירות במשגב תרבות