דבר העורך

מנהלי היומן

אלבום תמונות rss
מלאו כאן את כתובת ה-Email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן היומן שלי.
הצטרף הסר

רשומות אחרונות

ארכיון

אלבום תמונות

Loading
 

החינוך - הלב הפועם של משגב

חינוך משגבי בדיאלוג
01/06/2014 10:38:13

 

 

אגף החינוך כולל בתוכו את המחלקה לחינוך לגיל הרך, ביקשתי מענת בן ארי, מנהלת המחלקה מזה כשנתיים, תושבת מצפה אביב, שהגיעה למשגב עם משפחתה מירושלים, לאחר שעסקה בחינוך בלתי פורמלי ושימשה כגננת מספר שנים, שתשתף את הקוראים ותספר מעט על הנעשה במחלקה שלמעשה מקיפה טיפול בכ 2200 ילדים וילדות מגיל שלושה חודשים ועד גיל 6.

"המחלקה לחינוך לגיל  הרך עוסקת בחינוך הילדים/ות מגיל לידה ועד 6.  הטיפול והחינוך בבית ובמערכות החינוך, בגיל זה, מעצבת ובונה את אישיותו של הילד. מחקרים מראים כי במהלך שנותיהם הראשונות של הילד או הילדה, נקבעים במידה רבה סיכוייהם להצליח במבחני הבגרות, או לבנות קריירה מספקת, להיות מדורגים בפסגת טבלאות השכר ובאופן כללי לממש את עצמם כבוגרים פורים ומאושרים. בעקבות מחקרים אלה קיימת תפיסה של "היפוך הפירמידה" התומכת בהזרמת משאבים לחינוך בגיל הרך על חשבון משאבי חינוך בגילאים מאוחרים יותר. בתפיסה זו תומך מחקר של הבנק העולמי הטוען כי על כל דולר שיושקע בגיל הרך, בהנחה שיושקע במקומות הנכונים ובאופן הנכון, יחסכו שבעה  דולר של כיבוי שריפות ותוכניות התערבות כאלה ואחרות בהמשך .

מדינת ישראל טרם השכילה ליישם את תפיסת "היפוך הפירמידה". המציאות הארגונית של מערכת החינוך לגיל הרך בישראל, מקשה מאוד על האפשרות לקיים תהליך חינוכי יציב, אחיד, מתמשך, שיוכל לשרת בצורה הטובה ביותר את הצורך של הילדים בגיל הזה לביטחון פיזי ורגשי. באחד הכנסים בהם השתתפתי בשנה שעברה, סקר אחד המרצים את המבנה הארגוני של מערכת החינוך לגיל הרך בישראל. מדובר במערכת מורכבת שלה בעלויות רבות: החינוך מגיל לידה עד שלוש מופקד בידי השוק הפרטי או בידי משרד הכלכלה, גני הילדים בגילאי שלוש עד שש מופקדים בבעלות משותפת בידי משרד החינוך והרשויות המקומיות, הצהרונים חוזרים שוב לידי השוק הפרטי או משרד הכלכלה. ככל שאותו מרצה הלך והמשיך בתיאוריו, אני התכווצתי בכיסאי והרגשתי לרגע כמו ילדה קטנה שהוריה, נמצאים בשיאו של סכסוך משמורת, רק שבסכסוך הזה, אף אחד לא רוצה לקחת את המשמורת על הילדה הקטנה. המציאות הארגונית הזו מתקיימת, במידה רבה, גם במשגב. בטור זה, אני מזמינה אתכם להכיר את מערכת החינוך לגיל הרך במשגב קצת יותר לעומק, מה כוללת המערכת? ומה תפקידה של המחלקה לחינוך בגיל הרך לאור כל האמור לעיל.

מגיל לידה ועד גיל 3 מתחנכים הילדים והילדות, ברוב הישובים היהודיים, בפעוטונים. הפעוטונים הם מסגרות חינוך יישוביות המופעלות על ידי ועדות חינוך בישובים ומנוהלות ברובן על ידי מנהלות חינוך מקצועיות אותן מעסיק הישוב. חלק גדול מהפעוטונים במשגב מחזיקים בסמל מוסד של משרד הכלכלה. בישובים בהם אין פעוטונים מתקיימות, לרוב, מסגרות חינוך פרטיות כמו משפחתונים. בישובים הבדואים נשארים חלק גדול מהילדים/ות בגילאים אלה בבית, החלק האחר מתחנך במשפחתונים, עליהם אחראית המחלקה לשירותים חברתיים במועצה.

המחלקה לחינוך לגיל הרך תומכת בפעוטונים היישוביים על ידי הפעלת תכנית פיתוח מקצועי לפעוטונים. התכנית  מופעלת ב-21 מיישובי משגב וכוללת מספר ערוצי פיתוח:

1.      מתן הדרכה בישובים למנהלות הפעוטונים והמטפלות על ידי מדריכות פדגוגיות  שמלוות את העשייה החינוכית לאורך השנה כולה.

2.      מפגשי מנהלות המתקיימים אחת לחודש במועצה וכוללים השתלמויות שונות ולמידת עמיתים.

3.      השתלמויות למטפלות הפעוטונים- בכל שנה מתקיימות השתלמויות שונות בהתאם לצרכים העולים מהשטח.

4.      תהליך איתור ומניעה אותו מובילה מרפאה בעיסוק ומטרתו קידום ההשתתפות של הפעוטות .

5.      ליווי ועדות חינוך על ידי המדריכות הפדגוגיות ובאמצעות פורום ועדות חינוך.

בשנת הלימודים הנוכחית עמדו בבסיסה של התכנית הזו שני תכנים מרכזיים: היענות רגשית וקשר עם הורים.

בסביבות גיל 3  יעברו הילדים לגני הילדים שבישוב. גני הילדים הם  מסגרות המופעלות על ידי המועצה ומשרד החינוך. בחלק מהגנים פועלים צהרונים אותם מפעילה, בישובים היהודיים בדרך כלל, מערכת החינוך היישובית. במשגב 65 גנים מתוכם 17 גנים דוברי ערבית בישובים הבדואיים, 6 גנים ממלכתיים דתיים, 3 גני חינוך מיוחד, 4 גנים של החינוך האנתרופוסופי, 2 גנים של תבנית החינוך המוזהב.

על מנת להפעיל את המערכת ההטרוגנית הזו מקיימת המחלקה צוות היגוי הכולל את מפקחות משרד החינוך, השירות הפסיכולוגי, מתי"א והמחלקה לשירותים חברתיים, בצוות זה עולים לדיון נושאים כלליים הנוגעים למערכת כולה.  המחלקה , בשיתוף מחלקת משאבי אנוש במועצה,  מפעילה גם תכנית פיתוח מקצועי לסייעות הגנים, עובדות המועצה. התכנית כוללת השתלמויות לסייעות, הדרכה לסייעות חדשות, יום גיבוש ושיחות אישיות. השנה השתלמו הסייעות על פי בחירתן בתיאטרון בובות, דרמה תרפיה ויישומי מחשב.

במעבר בין מסגרות החינוך השונות מתקיימת תכנית מעברים הכוללת שיח משותף של אנשי החינוך במסגרות השונות, היכרות של הילדים עם המסגרת אליה הם עוברים, "העברת מקל" בטיפול בילדים בשיתוף הוריהם.

האתגר הגדול העומד בפני המחלקה לחינוך לגיל הרך הוא אומנות שיתופי הפעולה ויציקת שפה משותפת בין כל האחראיים למעשה החינוכי. התפיסה העומדת בבסיס אתגר זה היא כי עבודה משותפת של נציגי הישוב, הצוות המקצועי בפעוטונים, בגנים, במשרד החינוך ובמועצה, תביא את המערכות לרמת איכות גבוהה, שתספק לילד/ה את המיטב ותהווה עבורו/ה בית. התהליך המורכב הזה משתלב בתהליך שאגף החינוך וועדת החינוך במועצה מובילים במהלך השנה האחרונה."

עד כאן, סקירה קצרה על הנעשה במחלקה לגיל הרך. בהמשך, אבקש מענת לשתף בדילמות וסוגיות חינוכיות המעסיקות אותנו בהקשר לחינוך בגילאים הצעירים.

נשמח לכל משוב ותגובה, רעיון או הערה שיש לכם , באתר המועצה.

 

 

 

 

 

924 צפיות
פורסם ב- 01/06/2014 ,בשעה 10:38:13
להוסיף תגובה אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע בית

כל היומנים

sun - לשירות חברות הסטארט אפ בצפון אומרים שהיה פה אמנים ויוצרים אני ואתה נשנה את הגינה אנשי הגשם אתר צומח גבוהה יותר, מהירה יותר, חזקה יותר גן קיימות הבית הפתוח הופכים את בקעת בית הכרם לעמק תפארת החינוך - הלב הפועם של משגב הכל נוער המלאכים של כלבלאב העשרה ואומנויות הקומפוסטר כחיית מחמד התנדבות...זה אנחנו ויקי משגב זבל זבל תפריד זכויות בעלי חיים זריקת בריאות חיים בקהילה טיולים ומסעות יד ביד בגליל יד על הדופק - דיווחי משטרה וביטחון יומן המועצה יומן ספורט יומן רכזי טיולים יער האופניים והקהילה יש עבודה ישוב לדורות לא רק לנשים לחיים ארוכים מבקרים במשגב מדברים אמונה מדיה חברתית מועדון רוטרי משגב מוקד 107 מזכירי/ות ישובים מיומני הספרנית משגב קולטת משומשהו נוער ראס אל עין עד-כאן העתון המקוון של משגב עוד מעט 30 עושים עסקים על הדרך פורום מנהלני חינוך פתווו-ח צעירי משגב קבוצת YAD קול ההתחלות קונים - כאן קורס ועדים קיימות וסביבה קליק שביל סובב משגב שבילים ברגל תיירות במשגב תרבות