http://www.facebook.com/pages/%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%A6%D7%94-%D7%90%D7%96%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%A9%D7%92%D7%91/190731637642996 שבילים ברשת

החינוך - הלב הפועם של משגב

רשמים מסיור לקליפורניה - לוס אנג'לס וסאן דייגו

 

 

רשמים מסיור לקליפורניה - לוס אנג'לס וסאן דייגו

 

כחלק מתהליך הלימוד שלי של מערכת החינוך במשגב ושל מערכות חינוך אחרות, לשמחתי, הוזמנתי לסיור לימודי בארה"ב לקליפורניה .

הסיור כלל ביקור במספר רשתות של בתי ספר, שמיישמים גישות חינוכיות חדשניות ומעניינות.

1.     בתי ספר "דה וינצ'י"  - De Vinci schools.

2.     בתי ספר של "התמונה הגדולה",

http://www.bigpicture.org/schools/

 High Tech High  http://www.hightechhigh.org/

 

חזרתי עם תחושה שאפשר אחרת, עם רעיונות מעניינים. אני חושבת שחובה עלינו לבחון את התאמתם למערכות החינוך שלנו.

 

מכל שלל החוויות, המראות, השיחות עם אנשי צוות ותלמידים, ניסיתי לסכם לעצמי  מה ראיתי, ממה התרשמתי כל כך ולאחר מכן, מהם המשתנים שגורמים לתחושה הזאת ששם זה אחרת!

אנסה לשתף אתכם בסיכום האישי שלי :

 

לפני הפרטים, האסוציאציה שליוותה אותי במהלך הביקור הייתה של משל המערה של אפלטון, מישהו, מאיזו שהיא סיבה, יוצא מהמערה ומגלה עולם אמיתי ולא עולם של צללים.

מה גורם לאנשי החינוך לצאת מהמוכר וללכת למקומות לא ידועים ?

מה גורם להם לחזור ולספר ??

מהו המסר של המשל לגבי המניע המרכזי של העיסוק בחינוך ?

 

למרות שהיו הבדלים רבים בין בתי הספר בהם ביקרנו, היו עקרונות שחזרו על עצמם בכל בתי הספר.

בית הספר רואה את עצמו כקהילה, על כל המשתמע מכך : כללים וחוקים, עזרה הדדית, אחריות, נראות, שותפות ושייכות. הדברים האלה באים לידי ביטוי בכל העשייה החינוכית,

מהבחירה של איך בית הספר נראה מבחינה פיסית, ומה תולים על הקירות ועד דרכי ההערכה של התלמידים.

 

יחד עם זאת, קהילת בית הספר כל הזמן עם פנים החוצה, אל הקהילה הסובבת אותם כחלק אינטגראלי מהחיים שלהם.

 

בכל המוסדות שביקרנו, נעשתה חשיבה מחדש על הסדירויות של בית הספר : הטלת ספק ב'אמת' של אורך השיעורים, מספר המקצועות שיש ללמוד בשבוע, תכנים ש'חייבים' ללמוד, מספר המורים שפוגשים הילדים בשבוע, דרכי ההערכה ועוד ועוד. בכל מוסד נבנו סדירויות על פי הפדגוגיה שעליה הוחלט . כלומר, הסדירויות הן אלו המשרתות את הפדגוגיה ולא להפך!

תהליך הלמידה הוא הכח המניע. זהו החוזק המרכזי של בתי הספר, גם הצוותים החינוכיים וגם התלמידים הם קהילת הלומדים. תהליך הלמידה בדרכים שפגשנו הוא של כולם ! אין כאן היררכיה מי מלמד את מי, כולם נמצאים בתהליך למידה מתמשך, שגורם גם למורים הוותיקים לא לאבד את התשוקה ללמוד וללמד.

בתי הספר האלו, מושכים אליהם מורים מקצועיים, רחבי אופקים, ידענים בנושאים מגוונים, חושבים, מתכננים ובעלי יכולת אישית ורגשית גבוהה, ובעיקר אהבת אדם וסקרנות אין קץ ללמידה.

 

ניכר היה שיש חשיבה רבה על הסביבה הפיסית כמזמנת למידה : המרחבים, החללים הפתוחים, העושר בחומרי עבודה ויצירה בכיתות, השונות באבזור הכיתות כמו: שטיחים, כיסאות ישיבה מסוגים שונים, שולחנות מסוגים שונים, מחשבים, ועוד, שמאפשרים לכל ילד וילדה למקסם את הלמידה. 

 

מאחר שהמורים והתלמידים הם הבוחרים את נושאי הלימוד, יש חיבורים 'לא טבעיים' בין מקצועות שבדרך כלל לא מחברים ביניהם, כמו למשל היסטוריה וכימיה, מה שמאפשר יצירתיות גדולה ועניין חדש לכל השותפים.

 

יצירתיות מוערכת ו'מתורגלת' מגיל צעיר ביותר.

קיים דגש על רכישת מיומנויות רלוונטיות לחיים, כמו כתיבה אקדמית, פרזנטציה, הכנת פורטפוליו החורג מציונים והישגים לימודיים ומקפיד לצבור ניסיון בהתנדבות קהילתית, ופעילויות נוספות מהעולם שמחוץ לגבולות בית הספר.

אנשי הצוות נדרשים לשמש בתפקידים שונים במהלך העבודה שלהם בצוותים.

העבודה היא על תוצרים ממשיים שישמשו בעולם האמיתי, הלמידה היא רלוונטית ונובעת מצרכים אמיתיים של הלומדים או הסביבה שלהם.

הפרזנטציה - בעולם שבו אנו חיים, מיומנות זו הפכה לקריטית. האימונים וההתנסויות הם בעלי חשיבות דרמטית להשגת היכולת הזאת.

 

שני הדברים שהרשימו אותי ביותר, אם אנסה לבחור שניים שבעיניי הם המפתח לשינוי הם אלו :

 

* האחד - האמון הקיים בין כל הדרגים - ראיתי איך האמון הזה, שהוא הבסיס של המערכות, יוצר חופש ואוטונומיה מצד אחד ואחריות רבה מצד שני. השליטה מפנה מקום ליצירתיות ודברים פשוט קורים...! מאחר שאין מפקחים, רכזים וכו', המערכת בבית הספר היא שטוחה - כולם מלמדים.

 

* השני - תפיסה אמיתית של קהילה לומדת. כמי שמאמינה וכתבה לא פעם כי המורים והמורות הם המפתח לכל שינוי, ראיתי כמה זה נכון כאשר שוחחתי עם הצוותים החינוכיים וקיבלתי שוב ושוב את התחושה שיש כאן קהילה מחויבת, רצינית ומשקיענית. המחנכים והמחנכות כולם,  רואים את עצמם כמקצועניים , מחויבים לבחירתם המקצועית, ללמידה ועובדים כצוות.

  

אם אחזור למשל המערה ולשאלה מה גורם לאדם לצאת מהמערה ואחר כך גם לחזור, להבנתי , התשובה של אפלטון היא פרדוכס הלמידה : האדם חייב לחפש את מה שהוא לא יודע.

 עם הנחיתה בארץ,  המשימה העומדת לפניי היא לחבר את הלמידה שלי מהסיור, לתהליך הלמידה שמוביל אגף החינוך יחד עם ועדת החינוך, לרצונות ולמחשבות שעלו בצוותים שעובדים, לרעיונות שראינו בסיורים השונים ולמגמות שעלו בסקר שערכנו לאחרונה.

יחד עם המנהלים והמנהלות המובילים/ות  את מערכות החינוך השונות ועם הצוותים החינוכיים כולם, נבחן אם ומה נכון להתאמה ויישום אצלנו במשגב.

 

אשמח להערות והארות, בבלוג של החינוך באתר המועצה.

 

 

 

1107 צפיות
תגובה אחרונה ב-03/05/2014 22:04:53 מאת נועה צוק