דבר העורך

 

שלום לכל רכזי הטיולים

יומן זה  נועד לאפשר לנו העוסקים בביצוע הטיולים במערכת החינוך במשגב לחלוק ידעו, להתייעץ, להעשיר אחד את השני, לשאול,להעלות נושאים לדיון ולהביע את דעתנו בכל הקשור לטיולים במערכת החינוך כדי לייצר מערכת טיולים מקצועית, חינוכית, בטוחה ומהנה לילדי בתי הספר שלנו.

מוזמנים להתעדכן ולהשתתף.

 

מנהלי היומן

אלבום תמונות rss
מלאו כאן את כתובת ה-Email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן היומן שלי.
הצטרף הסר

לינקים

רשומות אחרונות

ארכיון

אלבום תמונות

Loading
 

יומן רכזי טיולים

לאור אירוע איבוד הכרה של תלמיד בית הספר העל יסודי עקב אכילת מזון שהיה אלגי אליו להלן התחקיר שנערך עקב האירוע וההנחיות לפעולה.

 

 

הנדון: דו"ח  תחקיר ראשוני- אירוע חריג בבית הספר העל יסודי במשגב פברואר 2010

•1.       כללי

בעקבות אירוע חריג שאירע בבית הספר העל יסודי משגב בתאריך ה- 31/01/10, במהלכו תלמיד בית הספר גיא לאופר (יעד) פיתח תסמיני אלרגיה קיצונית לצנוברים והגיע בשארית כוחותיו למרפאה במשגב. במרפאה בוצעה החייאה, גיא  פונה לבית החולים נהריה ומצבו כיום טוב. התקיים  תחקיר ראשוני עם כלל הגורמים המעורבים באירוע.

 

•2.       מטרת התחקיר- ניתוח  ולימוד פרטי האירוע החריג והפקת לקחים  בהתאמה מתוך כוונה למנוע הישנות אירועים דומים בעתיד.

 

•3.       תיאור פרטי  האירוע

  • א. גיא לאופר, תלמיד כיתה ט' 8 אלרגי לצנוברים.בתאריך:יום א' ה- 31/1/10 בשעת ההפסקה בין השעות: 13:05 -13:35 טעם גיא מכריך של תלמיד אחר, שהיה בו ממרח פסטו.
  • ב. גיא החל להרגיש לא טוב ( גירוד בגרון ) וזיהה שאלו התחושות של האלרגיה. הוא מיד יצר קשר עם אביו. האב הנחה אותו ללכת למרפאה, שם הוא אמור היה לפגוש אותו.
  • ג. גיא פנה לחדרה של רוית ( המחנכת שלו) כדי להודיע לה שהוא הולך למרפאה. רוית לא הייתה. במפלס היה מורה תורן, איציק אדלר ומחנכים נוספים ( רחל אדלר ויפית עמית). איציק והמחנכים האחרים לקחו את הפרטים של התלמיד ומסרו זאת מאוחר יותר, באותו יום לרווית.
  • ד. גיא הגיע למרפאה לפני אביו. הוא נכנס לרופאה ד"ר שלומית סייג ושם התמוטט. הצוות הרפואי במרפאה הגיש לו עזרה ראשונה ובמקביל הזמין אמבולנס.
  • ה. גיא פונה לבי"ח נהריה, לטיפול נמרץ כשהוא מחוסר הכרה. במהלך אחה"צ מצבו התייצב והוא עבר למחלקה פנימית.
  • ו. הקשר של בית הספר עם המשפחה היה רציף לאורך כל הערב מהשעה 15:30.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

•4.       הוראות נהלים וחוזרי מנכ"ל משרד החינוך

קיימים מספר חוזרי מנכ"ל משרד החינוך המתייחסים לאירוע שכזה:חוזר מנכ"ל תשסה/1(א), ט"ו אלול תשס"ד, 1 בספטמבר 2004 רגישות יתר למזון בקרב ילדים, חוזר מנכ"ל תשסג/4(א), כ"ו כסליו תשס"ג, 1 בדצמבר 2002  פינוי/שליחת תלמיד ממוסד חינוכי מסיבות רפואיות.

רגישות יתר למזון בקרב ילדים:

  • א. רגישות יתר(אלרגיה) מיידית למזון היא תגובה של מערכת החיסון בגוף לחלבונים אלרגנים של מזונות שונים.התגובה מערבת כמה מערכות בגוף ומופיעה בדרך כלל תוך כמה דקות מאכילת המזון האלרגני.
  • ב. הורים לילדים הסובלים מרגישות יתר למזון אחראים להעביר לצוות החינוכי בגן הילדים ובבתי הספר מידע מדויק על מצבו הבריאותי של ילדם ועל המזון שהוא אלרגי אליו,וכן הוראות התנהגות במקרה של התפתחות במצב ותופעות אלרגיות.
  • ג. בכיתות שיש בהן ילדים הסובלים מאלרגיה יש להקפיד על כללים אלה:
  • ד. אין להחליף ארוחות או כלי אוכל בין התלמידים.
  • ה. יש לנקות את השולחנות ואת משטחי האכילה לאחר הארוחות ולהקפיד על שטיפת ידי התלמידים לאחר הארוחה.
  • ו. אם נעשה שימוש במוצרי מזון שלט לצורך אכילה בפעילות חינוכית יש לוודא שהמזון אינו אלרגני.
  • ז. במוסד חינוכי חייב להיות מסמך נגיש המפרט מה הם כללי ההתנהגות במצב חירום של תלמיד הסובל מרגישות למזון.צוות המוסד צריך לדעת להכיר את הסימנים של התגובה האלרגית וקבל הדרכה כיצד לפעול במצב חירום. כמו כן מזרק האדרנלין צריך להיות שמור במקום ידוע ונגיש.
  • ח. בהתעורר חשד או סימנים המעידים של שינוי במצב יש ליידע את ההורים מיידית, ולאחר מתן טיפול ראשוני יש להעביר את התלמיד למתקן רפואי שיוסכם עליו מראש עם ההורים בציון שם התרופות שהוא קיבל.
  • ט. יש לנקוט משנה זהירות ולהיות ערים למניעת מקרים של התנכלות חברתית לילד בעל רגישות למזון.
  • י. בגיל הילדות שכיחות האלרגיה למזון היא בקרב כ- 5% מהילדים.המזונות האלרגניים העיקריים הם: חלב, ביצים,בוטנים,סויה,סומסום,אגוזים ודגים.
  • יא. תגובה אלרגית מתחילה בתופעות של גרד בעור או כאבי בטן ועיטושים,אך יכולה במקרים קשים של אלרגיה למזון לגרום להתקף של קוצר נשימה קשה המחייב טיפול חירום מהיר בהזרקה של אדרנלין,טיפול המציל חיים.

 

פינוי/שליחת תלמיד ממוסד חינוכי מסיבות רפואיות.

  • א. בכל מקרה שתלמיד נשלח לקבלת טיפול רפואי דחוף או לביתו בשל מצב בריאותו יש ליידע את ההורים על כך ולקבל הסכמתם לפינוי.
  • ב. יש לצייד את התלמיד במסמך המתאר את מצבו ואת פרטי האירוע שבגינו נשלח.
  • ג. על המוסד החינוכי לדאוג לליווי התלמיד במהלך הטיפול הרפואי הדחוף או עד שיגיע לביתו ולוודא את העברתו להשגחת ההורים או גורם מטעמם.
  • ד. במקרה של פינוי חירום והצלת חיים אין להשתהות ולהמתין לאישור ההורים.

•5.       ממצאים:

 

•         א.           נמצא, כי לא קיימות רשימות מרוכזות בבתי הספר ברחבי המועצה של התלמידים  הרגישים למזון או תופעות אחרות היכולות להתפתח למצב של סיכון חיים. בפועל, קיים מידע  בבתי הספר על ילדים הרגישים למזון שכן, בית הספר מעדכן   כל תחילת שנה את התיקים האישיים של התלמידים,  ובמעבר בין בתים ( ז'-ח',   ט'-י' ) המידע עובר מבית לבית.

•         ב.            נמצא, כי בתי הספר מכירים את הנהלים המופיעים בחוזרי מנכ"ל משרד החינוך,אולם, יש מקום לרענון הנהלים מחדש בקרב כלל הצוותים החינוכיים.יודגש כי בפועל, המורה איציק אדלר הפעיל שיקול דעת מוטעה לאור העובדה שהתלמיד השיב למורה  שאין לו מזרק או כדור ולא התלווה לתלמיד בניגוד לחוזר מנכ"ל המחייב ליווי התלמיד על ידי מורה למרפאה ולבית החולים.

•          ג.            בנוגע לשיחות הסברה באשר לאירוע שכזה והשלכותיו החמורות נמסר על ידי הנהלת בית הספר,  כי   בית הספר לא שוחח  עם כלל התלמידים אחרי האירוע. וזאת, לדבריהם  מאחר ולא היו עדים לאירוע.

•         ד.            בהקשר לטיולים נמצא, כי   לפני יציאה לטיול ההורים נדרשים לחתום על הסכמת השתתפות התלמיד/ה בטיול וכן  לציין מה מצב בריאותו.  במידה ויש אלרגיה או גורמי סיכון אחרים המחנך מעדכן את החובש או את  רופא שמצטרף לטיול.

  • ה. בבדיקה באם קיים בבית הספר מסמך המחויב על פי הוראות חוזר מנכ"ל אשר נגיש ומפרט את כללי ההתנהגות במצב חירום של תלמיד הסובל מרגישות למזון, המפרט את הסימנים של התגובה האלרגית נמצא, כי אין רשימה לכל התלמידים הרגישים למזון וכי המידע נמצא בתיקים אישיים של התלמידים.
  • ו. נמצא, כי לא קיים בבית הספר מסמך נגיש המפרט את כללי ההתנהגות במצב חירום של תלמיד הסובל מרגישות למזון, וכן המפרט את הסימנים של התגובה האלרגית.כמו כן, הצוותים החינוכיים בעל יסודי ובשאר בתי הספר לא קיבלו הדרכה כיצד לפעול במצב חירום בריאותי.
  • ז. בבדיקה שנעשתה באם קיימים מזרקים בבתי הספר במקומות שמורים, ידועים ונגישים נמצא, כי לא קיימים מזרקים בבתי הספר במקומות שמורים, ידועים ונגישים כנדרש מחוזר מנכ"ל.
  • ח. נמצא, כי לא הועבר כל דיווח על פרטי האירוע למוקד המועצה. וזאת מאחר ולדברי הנהלת בית הספר הם מדווחים למוקד רק באירועים בהם צריך סיוע.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

•6.       לקחים:                                                                                 

•         א.           יש לפעול להעלאת רמת המודעות בקרב ההורים והתלמידים לנושא זה בכל מוסדות החינוך במרחב המועצה. זאת, על ידי הוצאת חוזר המציין את האירוע אשר אירע וכן את מחויבות ואחריות ההורים בהעברת מידע מדויק ובעדכון צוותי מוסדות החינוך אודות רגישויות ילדיהם למזון כזה או אחר.

•         ב.            באחריות מוסדות החינוך לגבש תיק/רשימה נגישה, מפורטת, מעודכנת ומתעדכנת אחת לשנה, אודות כל התלמידים הסובלים מרגישות יתר למזון  וכן הוראות התנהגות מפורטות עבור המורים והעובדים כיצד יש לנהוג במקרה של גילוי תופעות אלרגיות שונות. בית הספר חייב להכיר את כל הילדים הרגישים למזון/ אחר.

•          ג.            בטיולים, יש לוודא קבלת אישור בריאות החתום על ידי ההורים, וכן יש לוודא במקרה של רגישויות וגורמי סיכון את קיומם של המזרק/כדור בידי התלמיד הסובל מאלרגיות ורגישויות אחרות.

•         ד.            מוסדות החינוך אחראים לגבש הדרכות עיתיות לצוותים החינוכיים כיצד יש לפעול במצבי חירום שכאלה.בנוסף,יש לוודא באמצעות המחנכים קיומו של מזרק/תרופה לאלרגיה ברשות התלמידים.

•         ה.           יש לוודא, כי בכל אירוע רפואי בו נדרש לפנות תלמיד לטיפול רפואי יתלווה אליו מורה ללא הפעלת שיקול דעת וישהה עימו במהלך הטיפול הרפואי תוך הצטיידות במסמך המתאר את מצבו ואת פרטי האירוע שבגינו נשלח.בנוסף, יעמוד המורה המלווה בקשר שוטף עם הורי התלמיד או התלמידה ועם הנהלת בית הספר.

•          ו.            יש לבצע באופן עתי רענון והטמעה של הנהלים והכללים השונים המתחייבים באירועים חמורים מסוג זה, וכן את אופן ההתנהגות באירועי חירום כגון: אלרגיה למזון/אחר בקרב הצוותים החינוכיים במוסדות החינוך השונים ולתעד זאת בכתב.

•          ז.            יש להקפיד לדווח למוקד המועצה בעת התרחשות אירועים חמורים מסוג זה.וכן,לוודא קיומה של  חובת דיווח זאת בנהלי מוסדות החינוך השונים.

 

7217 צפיות
פורסם ב- 20/03/2010 ,בשעה 19:36:38
להוסיף תגובה אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע

תגובות

1281 צפיות
פורסם ב- 03/02/2010 ,בשעה 16:05:09
תגובה אחת קישור ישיר לקטע
תגובה אחרונה ב-19/01/2016 13:26:42 מאת ד'ר ענת טיולים
1569 צפיות
פורסם ב- 26/11/2009 ,בשעה 06:27:43
אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע
901 צפיות
פורסם ב- 09/11/2009 ,בשעה 11:06:24
אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע
929 צפיות
פורסם ב- 21/10/2009 ,בשעה 11:15:14
אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע

כל היומנים

sun - לשירות חברות הסטארט אפ בצפון אומרים שהיה פה אמנים ויוצרים אני ואתה נשנה את הגינה אנשי הגשם אתר צומח גבוהה יותר, מהירה יותר, חזקה יותר גן קיימות הבית הפתוח הופכים את בקעת בית הכרם לעמק תפארת החינוך - הלב הפועם של משגב הכל נוער המלאכים של כלבלאב העשרה ואומנויות הקומפוסטר כחיית מחמד התנדבות...זה אנחנו ויקי משגב זבל זבל תפריד זכויות בעלי חיים זריקת בריאות חיים בקהילה טיולים ומסעות יד ביד בגליל יד על הדופק - דיווחי משטרה וביטחון יומן המועצה יומן ספורט יומן רכזי טיולים יער האופניים והקהילה יש עבודה ישוב לדורות לא רק לנשים לחיים ארוכים מבקרים במשגב מדברים אמונה מדיה חברתית מועדון רוטרי משגב מוקד 107 מזכירי/ות ישובים מיומני הספרנית משגב קולטת משומשהו נוער ראס אל עין עד-כאן העתון המקוון של משגב עוד מעט 30 עושים עסקים על הדרך פורום מנהלני חינוך פתווו-ח צעירי משגב קבוצת YAD קול ההתחלות קונים - כאן קורס ועדים קיימות וסביבה קליק שביל סובב משגב שבילים ברגל תיירות במשגב תרבות