דבר העורך


תושבים יקרים,
אנו שמחים להתחדש ביומן הבריאות, להציג מידע בתחום זה,
לענות על שאלות, ואף לנהל דיון פתוח בנושאים שונים.
נשמח לקבל תגובות לרשומות, ואפשר, כמובן, ליצור עימנו קשר במייל.

שלכם,

ד"ר אסף הלפרין – מנהלת מ.ב. משגב - שרותי בריאות כללית 
ותאיר נוימן - מקדמת שיווק משגב - שרותי בריאות כללית

********************
צוות סניף משגב של מכבי שירותי בריאות שמחים להציג לכם מגוון כתבות שנכתבו ע"י מיטב המומחים שלנו בתחומים השונים."ידע הוא כח" קבע הפילוסוף האנגלי פרנסיס בייקון.
אנו גאים לצייד אתכם במיטב החידושים והמידע הרפואי במגוון תחומים,
במטרה לסייע לכם לשמור על בריאות טובה.
נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה

ד"ר פלג אלונה – רופאת המשפחה – מכבי שירותי בריאות –משגב
נורית למאי-בודארה – אחראית מרפאת מכבי שירותי בריאות – משגב

 

מנהלי היומן

אלבום תמונות rss
מלאו כאן את כתובת ה-Email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן היומן שלי.
הצטרף הסר

רשומות אחרונות

ארכיון

אלבום תמונות

Loading
 

זריקת בריאות

הרבה על בריאות (וקצת על מחלות)

השמנה בילדים
09/10/2011 10:51:12

השמנת יתר כרוכה בתחלואה נלווית רבה, בין היתר מטבולית, קרדיווסקולרית אורטופדית, וכמובן פסיכולוגית.

שיעורה באוכלוסיית הילדים הולך וגדל, ובפרט בארה"ב שם מדובר במגיפה של ממש. מתוך הילדים מבוטחי הכללית בישראל, כ-10% סובלים מהשמנת יתר. במשגב מאובחנים רק כ- 5% מהילדים מטופלי הכללית. הסיבה לכך טמונה קרוב לודאי במודעות הגבוהה לקיום אורח חיים בריא.

ורד לוין מעצמון, דיאטנית ילדים, וסגנית מנהלת המחלקה לתזונה, במחוז חיפה של הכללית מסבירה על הסיבות להשמנה ועל דרכי הטיפול בה.

 

שנה טובה ובריאה,

ד"ר אסף הלפרין - מנהל מרכז בריאות משגב, שירותי בריאות כללית

 

שכיחות עודף המשקל בילדים בעולם המערבי הכפילה את עצמה בשני העשורים האחרונים.

בישראל לדוגמא רק 6.6% מהבנים שהתגייסו לצה"ל בשנות השמונים שקלו מעל 81 ק"ג ואילו בשנת 2000 עלה שיעורם ל- 10.8%.

הסיבות להשמנה הן שילוב של גורמים משפחתיים סביבתיים וחברתיים.

מחקרים רבים מוצאים קשר בין עודף משקל לרקע הגנטי של הילד.

באחד המחקרים נמצא כי 65% ממקרי ההשמנה נבעו מסיבות תורשתיות בעוד שרק 35% הושפעו  מסיבות סביבתיות. מחקר אמריקני אחר מצא כי 80% מהילדים ששני הוריהם שמנים יסבלו מהשמנה לעומת 14% בלבד מהילדים ששני הוריהם רזים.

לצד הרקע הגנטי, בולטים גם הגורמים הסביבתיים כגון הרגלי האכילה במשפחה, הרגלים של פעילות גופנית ומערכת התמיכה שיוצרת המשפחה למתן חיזוקים לילד בתהליך שינוי ההרגלים.

מחקרים מלמדים כי הטיפול צריך להתמקד יותר בגורמים הסובבים את הילד ופחות בילד עצמו. כמובן שהטיפול הטוב ביותר בהשמנה הוא מניעתה.

 

מחקר שבוצע ע"י ד"ר מוריה גולן, בדק שינוי הרגלי אכילה במסגרת תוכנית לטיפול בהשמנה בילדים בגילאי 6-11 ומצא כי ההורים הם "סוכני השינוי" הטובים ביותר להרגלי התזונה במשפחה. כאשר ההורה לוקח על עצמו את האחריות, תחושת התסכול במקרה של כשלון אינה של הילד והוא פנוי למאמצים נוספים בתחום. קבוצות טיפוליות שהתמקדו בטיפול בהורים הצליחו יותר מאשר קבוצות שטיפלו בילדים עצמם.

 

ד"ר מוריה גולן הציעה מודל לטיפול בהשמנת ילדים ובמרכזו ההורה כ"סוכן שינוי". ההנחה היא שכשההרגלים מלווים בדוגמא אישית ובאחריות של ההורים ליישם את השינוי עבור כל בני המשפחה, אחוזי ההצלחה יהיו הטובים ביותר.

ישנה חשיבות להרגלי אכילה בריאים במשפחות בהן ילדים עם עודף משקל לצד ילדים רזים. מוסכם כי עדיף שגוף יבנה ממזון בריא. כאשר המשפחה כולה מתגייסת ליצירת תנאים לתזונה בריאה היא מרוויחה הן ברמת התהליך המשפחתי וכמובן מהבחינה הבריאותית.

 

 

 

 

חשוב לזכור שילדים המצויים בתהליך גדילה אמורים לבנות את גופם ולא לפרקו. ירידה במשקל למטרת הרזיה, כאשר היא מתקיימת במסגרת שאינה מקצועית עלולה לפגוע בגדילה ובצמיחה לגובה. המטרה עם רוב הילדים היא המשך צמיחה לגובה ללא עליה במשקל ובכך ליצור הרכב גוף רזה ובריא יותר.

 

מודל ההורה "כסוכן שינוי" הוא המודל המומלץ גם בטיפול פרטני בילדים הסובלים מעודף משקל . יחד עם בדיקה של הרגליו של הילד, מצבו הבריאותי, סדר היום שלו והעדפות המזון, יש חשיבות גדולה בהקפדה על כל אלו גם ע"י הוריו של הילד ולהגברת יכולתם להוות עבורו מודל לאורח חיים בריא. לדוגמא, כאשר אחד ההורים חולה בסכרת או סובל בעצמו מעודף משקל, הילד חש אם ההורה מייחס חשיבות לבעיה וקשוב לדרכי ההתמודדות שלו עימה. הורים המיישמים דיאטות "בזק" או  הרגלי אכילה שלא ניתן להתמיד בהן למשך זמן, משמשים עבור ילדיהם מודל התמודדות שגוי עם ההשמנה ועם הקושי בדחיית סיפוקים, דבר העלול לעורר בעתיד הפרעות אכילה אצל חלק מהילדים.

תפקיד הדיאטנית הוא ליצור העצמה אצל ההורים לגבי יכולתם ליצור שינוי בהרגלי האכילה במשפחה, לעקוב וללוות את התהליך ואת הקשיים הכרוכים בו. בעבר נתפסה הדיאטנית כמי שמחלקת תפריטים ונותנת הוראות מה מותר לאכול ובעיקר מה אסור. כיום הגישה הטיפולית במיוחד בילדים היא ליצור יחד הרגלים בריאים תוך מתן כלים וידע למשפחה כולה.

 חשוב  כמובן שהטיפול הפרטני יהיה בשיתוף פעולה עם הרופא המטפל ולעיתים עם רופאים מתחומים נוספים כגון אנדוקרינולוגים, גסטרואנטרולוגים ומומחים ברפואת מתבגרים. באופן כזה ניתן לאתר את הסיבה המרכזית להשמנה- בריאותית, התנהגותית ו/או סביבתית ולטפל בה ביעילות בלי לפגוע בתהליך הגדילה.

 

ובינתיים לרגל שנת הלימודים החדשה מצורפים מספר טיפים לילדי משגב לתזונה נכונה ולמניעת השמנה:

 

  • 1. בבוקר, לפני היציאה לבית הספר או לגן חשוב לאכול או לשתות משהו. רצוי להימנע מממתקים עוגיות ומזונות עתירי סוכר בשעות אלה, ולהעדיף פרוסת לחם או קרקר עשיר בסיבים עם ממרח לא מתוק. למי שלא אוהב לאכול בבוקר- אפשר לשתות כוס חלב או לאכול יוגורט.

 

  • 2. חשוב לקחת לבית הספר או לגן כריך בריא ובו ממרח עשיר בחלבון או שומן בריא כגון גבינה, טונה, ביצה, חומוס, טחינה או אבוקדו. בתוך הכריך או לצידו לשלב ירק או פרי טרי. ביום ארוך מהרגיל, מומלץ לשמור את אחד מפרטי המזון להפסקה האחרונה על מנת לא לחזור רעבים הביתה .

 

  • 3. חשוב שארוחת הצהרים תהיה מזינה ותכיל תמיד מנה חלבונית (רצוי בשרית ממוצרים בבישול ביתי), מנת ירקות (סלט, מרק, תבשיל או ירקות חתוכים) ומנת פחמימות כגון אורז פסטה קטניות או דגנים מבושלים. חשוב לבחור פחמימות עשירות בסיבים כמו אורז מלא, בורגול, חיטה, אפונה, שעועית, עדשים ועוד, כיוון שהם יוצרים תחושת שובע לאורך זמן ומפחיתים ספיגת שומן משאר המזונות בארוחה. אם ההורים אינם בבית כשהילד חוזר, רצוי להכין מראש מנה לחימום עצמי על ידי הילד במקום לחפש אלטרנטיבות של נשנושים. ניתן להיעזר במודל ה"צלחת שלי" Let's Move! שיזם משרד הבריאות האמריקאי בשיתוף הגברת הראשונה מישל אובמה לתכנון הארוחה.

 

 

  • 4. בימים ארוכים - מומלץ לנסות לשלוח עם הילד לבי"ס ארוחה בשרית מבושלת (אפשר באריזה שומרת קור עם קרחון קטן צמוד). ברוב בתי הספר יש מיקרוגל העומד לרשות התלמידים ואפשר לחמם מנה מהבית. היכן שאין, מומלץ להצטייד בעוד כריך עם ביצה או טונה או גבינה וכמובן פרי וירק על מנת לא לחזור רעבים הביתה. עדיף להימנע מ"מנות חמות" למיניהן, המספקות בעיקר פחמימות וערכים תזונתיים נמוכים המשביעים רק לזמן קצר.

 

  • 5. מומלץ למנוע מילדי הגן והיסודי לרכוש חטיף או גלידה בדרך הביתה, למרות שיש בכך עניין חברתי או סימן לעצמאות של הילד. עדיף שבשלב זה תהיה לכם ההורים בקרה על סוג הדברים שהילד קונה עצמאית ולוודא שאין בהם חומרים מזיקים כמו צבעי מאכל מלאכותיים, שומן רווי או עודף מלח.

 

לשאלות נוספות בנושא ולבירור פעילויות קבוצתיות ופרטניות - פנו למרפאות.

 

שנה טובה מתוקה ובריאה,

 

ורד לוין, דיאטנית קלינית B.Sc  ומאמנת אישית בשיטת NLP

http://blog.tapuz.co.il/dietcoaching/

 

 

נספח

להלן גם נתוני המועצה לשלום הילד בחלוקה ע"פ אזורים.

 

1285 צפיות
פורסם ב- 09/10/2011 ,בשעה 10:51:12
להוסיף תגובה אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע בית

כל היומנים

sun - לשירות חברות הסטארט אפ בצפון אומרים שהיה פה אמנים ויוצרים אני ואתה נשנה את הגינה אנשי הגשם אתר צומח גבוהה יותר, מהירה יותר, חזקה יותר גן קיימות הבית הפתוח הופכים את בקעת בית הכרם לעמק תפארת החינוך - הלב הפועם של משגב הכל נוער המלאכים של כלבלאב העשרה ואומנויות הקומפוסטר כחיית מחמד התנדבות...זה אנחנו ויקי משגב זבל זבל תפריד זכויות בעלי חיים זריקת בריאות חיים בקהילה טיולים ומסעות יד ביד בגליל יד על הדופק - דיווחי משטרה וביטחון יומן המועצה יומן ספורט יומן רכזי טיולים יער האופניים והקהילה יש עבודה ישוב לדורות לא רק לנשים לחיים ארוכים מבקרים במשגב מדברים אמונה מדיה חברתית מועדון רוטרי משגב מוקד 107 מזכירי/ות ישובים מיומני הספרנית משגב קולטת משומשהו נוער ראס אל עין עד-כאן העתון המקוון של משגב עוד מעט 30 עושים עסקים על הדרך פורום מנהלני חינוך פתווו-ח צעירי משגב קבוצת YAD קול ההתחלות קונים - כאן קורס ועדים קיימות וסביבה קליק שביל סובב משגב שבילים ברגל תיירות במשגב תרבות