http://www.facebook.com/pages/%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%A6%D7%94-%D7%90%D7%96%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%A9%D7%92%D7%91/190731637642996 שבילים ברשת

זריקת בריאות

הרבה על בריאות (וקצת על מחלות)

הדס קליא, פיזיותרפיסטית ב'מכבי' על שיטת מקנזי

טיפולי גב בשיטת מקנזי

מאת: ד"ר אלונה פלג רופאת משפחה סניף מכבי שירותי בריאות במשגב.

פניתי להדס קליא , מנהלת את מכוני הפיזיותרפיה במכבי בסניפים משגב וטבעון , הדס קליא היא  מומחית בשיטת מקנזי ואחראית על הטמעה של השיטה במכבי שירותי בריאות במחוז הצפון .

כדי לשמוע על השיטות החדשות בטיפולי גב .

 

כ50-60 אחוזים מההפניות למכוני הפיזיותרפיה  במכבי הם על רקע כאבים בעמוד השדרה-  גב תחתון או צוואר.

במסגרת טיפולי הפיזיותרפיה ניתנים טיפולים שונים הכוללים טכניקות מנואליות שונות, טיפולים חשמליים, תרגילים רפואיים וכדו'. בשנים האחרונות עוברים חלק מהפיזיותרפיסטים ב"מכבי" הכשרה בשיטת מקנזי, המשמשת בעיקרה לטיפולים בגב תחתון או צוואר.

מהי שיטת מקנזי?

השיטה נקראת על שם רובין מקנזי שיצר אותה בשנות ה80 בניו זינלנד. השיטה מבוססת על אבחון מכני שהפיזיותרפיסט עורך על סמך העמסה של תנועות חוזרות (MECHANICAL DIAGNOSIS THERAPY).  במידה ולא נמצאו "דגלים אדומים"(התוויות נגד לטיפול בשיטה) וכן  נמצא כיוון תנועתי מועדף, הפיזיותרפיסט ימליץ על תרגול ביתי חוזר, אותו המטופל יצטרך לבצע בבית.

איך רובין מקנזי המציא את השיטה?

עד שנות ה- 80, אסור היה להשכיב מטופלים כשגבם קעור. (עד היום אני שומעת, שאסור להתכופף לאחור בעמידה.) יום אחד מיטת הטיפולים , בקליניקה של מקנזי, הייתה קעורה באמצעה. מטופל הגיע ונשכב עליה הפוך, כלומר עם קשת בגב המתני. מקנזי נכנס אחרי כחצי שעה וחשש שנגרם נזק למטופל. להפתעתו המטופל קם ואמר, שפעם ראשונה אחרי זמן רב, שכאב הגב הקורן מהגב לרגל, נחלש והוקל. בזכות תגלית זו הוא החל לחקור את השפעת התנועה על כאבי הגב.

למי השיטה מתאימה?

השיטה מתאימה למטופלים הסובלים מכאבים בעמוד השדרה (מטפלת גם במפרקים פריפריים), בין אם מרכזיים בין אם מקרינים ליד או רגל. כל המטופלים האלה, במידה ואין התוויות נגד, עוברים אבחון מכני. בסיום הפגישה הראשונה יש יכולת לדעת האם השיטה מתאימה ויכולה לעזור להם. מעבר לכך השיטה מתאימה למי שרוצה לקחת אחריות על בריאותו ולשפר את מצבו בעזרת תרגול. נערכים מחקרים רבים, על סוגי טיפול המשפיעים על תוצאות טיפול טובות. על פי המחקרים, תרגול שהמטופל מבצע בביתו ע"פ הנחיות, נותן את התוצאות הטובות ביותר למטופל, הן מבחינת שיפור תפקודי והן מבחינת שיפור בכאב.

מה אני יכול לעשות כדי למנוע כאבי גב או צוואר ?

אם הייתם  מבקשים תרגיל אחד בלבד לשמירה על גב וצוואר, הייתי אומרת: ישיבה נכונה. רובנו יושבים שעות רבות בבית ובמשרד וגם ילדינו המתבגרים יושבים שעות רבות בבית הספר ומול המחשב.

בישיבה, נועו לפנים בכסא, היפרדו ממושב הגב, גלגלו את האגן לפנים ולאחור, כשאתם מקשיתים את הגב התחתון לפנים ויוצרים קשת הפוכה לאחור.

כאשר הגעתם לשיא הקשת המתנית חזרו מעט לאחור, כ- 10 אחוזים, והרגישו מה היא ישיבה נכונה.  הרגישו שהצוואר במקומו והאוזניים בקו הכתפיים. החזיקו דקה בתנוחה זו.

איחולי בריאות לכולם! 

ד"ר אלונה פלג.

 

 

 

 

2217 צפיות
תגובה אחרונה ב-11/02/2016 12:09:00 מאת תמה