דבר העורך


תושבים יקרים,
אנו שמחים להתחדש ביומן הבריאות, להציג מידע בתחום זה,
לענות על שאלות, ואף לנהל דיון פתוח בנושאים שונים.
נשמח לקבל תגובות לרשומות, ואפשר, כמובן, ליצור עימנו קשר במייל.

שלכם,

ד"ר אסף הלפרין – מנהלת מ.ב. משגב - שרותי בריאות כללית 
ותאיר נוימן - מקדמת שיווק משגב - שרותי בריאות כללית

********************
צוות סניף משגב של מכבי שירותי בריאות שמחים להציג לכם מגוון כתבות שנכתבו ע"י מיטב המומחים שלנו בתחומים השונים."ידע הוא כח" קבע הפילוסוף האנגלי פרנסיס בייקון.
אנו גאים לצייד אתכם במיטב החידושים והמידע הרפואי במגוון תחומים,
במטרה לסייע לכם לשמור על בריאות טובה.
נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה

ד"ר פלג אלונה – רופאת המשפחה – מכבי שירותי בריאות –משגב
נורית למאי-בודארה – אחראית מרפאת מכבי שירותי בריאות – משגב

 

מנהלי היומן

אלבום תמונות rss
מלאו כאן את כתובת ה-Email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן היומן שלי.
הצטרף הסר

רשומות אחרונות

ארכיון

אלבום תמונות

Loading
 

זריקת בריאות

הרבה על בריאות (וקצת על מחלות)

הערכות לפעילות גופנית בחורף/הפיזיותרפיסט עופר ארבל
13/01/2011 15:45:10

 

פעילות גופנית בחורף

 

מאת: עופר ארבל- פיזיותרפיסט מכבי שרותי בריאות -משגב

 

 

החורף כבר כאן, וזו הזדמנות לנצל תקופה זו להיערכות והתאמת הפעילות הגופנית לעונה זו של השנה.

כדי להתכונן באופן נכון להמשך הפעילות הגופנית גם במהלך החורף ריכזתי  עבורכם מספר המלצות  מאתרים של מכון וינגייט ובית הספר למדריכים של אוניברסיטת תל-אביב.

בחורף קיימת נטייה של רובנו להישאר בבית ; צניחת הטמפרטורות, האוויר הצונן , היום הקצר והלילה הארוך משפיעים על כולנו וגורמים במקרים רבים להפחתת מספר שעות הפעילות הגופנית ולסגל לעצמנו אורח חיים של " דובים",

קיימות עדויות תומכות לתועלת בהמשך פעילות גופנית מותאמת באופן סדיר גם בתקופת   החורף;

  • במחקר תצפיתי שנערך בקרב 547 מבוגרים בריאים בין הגילאים 20-70 באוניברסיטת דרום קרוליינה שהתפרסם בשנת 2003 ב- Clin. J. sport med. נמצא כי אנשים הממשיכים לעסוק בפעילות גופנית מתונה בתקופת החורף עשויים להקטין ב- 20% את הסיכוי ללקות במחלות זיהומיות של דרכי הנשימה העליונות.
  • פעילות גופנית סדירה תורמת לאיזון לחץ דם.
  • פעילות גופנית סדירה תורמת לאיזון סוכר ושומנים בדם.
  • תורמת להפחתת מתח, חרדה ודיכאון.

כדי ליהנות מיתרונות אלו חשוב לבצע פעילות מותאמת וסדירה לאורך כל השנה וכדאי להיערך באופן מותאם להמשך הפעילות גם בחורף;

לבוש-  הינו גורם חשוב במיוחד. לבוש חם מדי או מסורבל יגרום להעלאת הטמפרטורה של הגוף   ויכול להביא למצב בעייתי בו המתאמן יתקשה לבצע את הפעילות.  במקרים מסוימים תיתכן אף סכנה של מכת חום.

אולם הסכנה העיקרית באימון בתנאי קור היא ההיפותרמיה ) ירידת חום הגוף(.

השילוב של האוויר הקר והזיעה הנספגת בבגדים עלול להאיץ את איבוד חום הגוף, בעיקר לאחר סיום הפעילות. ולכן מומלץ ללבוש מספר שכבות בגדים, כך שכאשר חשים חום רב מדי, ניתן להוריד שכבת ביגוד אחת. כמו כן, רצוי שהשכבה העליונה תגן מפני רוח וגשם. כיום קיימים סוגי בגדים עם סיבים מיוחדים השומרים על חום הגוף תוך סילוק הזיעה, כך שהגוף יישאר יבש והתקררותו תואט.

צריכת נוזלים - חשוב בכל מזג אוויר לצרוך מספיק נוזלים. לעיתים, לאחר אימון בקור, המתאמנים לא חשים בצמא ולא מודעים לכך שהם 'מיובשים.'  וכך כשמדובר בעיסוק מוגבר בפעילות גופנית קיימת סכנה ממשית. הדבר חשוב במיוחד כשהאימונים מתבצעים מחוץ לבית, בתנאים של מזג אוויר משתנים

 קור, חום, רוח), תוואי שטח המשתנים באופן תדיר ומצריכים מאמץ ייחודי ועוד). במקרה זה יש לציין שגם בחורף חשוב לצרוך לפחות 10 כוסות נוזלים במהלך היום, ובמידה ומדובר באימונים אירוביים ממושכים בהחלט ניתן לצרוך עוד יותר.

 

הגברת צריכת הפחמימות- במזג אוויר קר, עולה קצב הניצול של הגליקוגן על ידי  הגוף .,זהו מצב שגורם לדלדולו המהיר יחסית. הקור מגביר אף את השימוש בשומן כמקור אנרגיה אולם כאן, אין צורך להגביר את צריכתו במזון.

אל תאכל יותר מדי- אם ברצונך לשמור על חום גופך במהלך הפעילות הגופנית, עדיף להיות בכושר  מאשר להיות שמן. צבירת שומן ברקמות התת-עוריות אינה מעניקה יתרון מיוחד. זה נכון שאדם שמן יחוש נוח יותר בהשוואה לאדם רזה, אם שניהם יעמדו בסביבה קרה - אולם המצב יתהפך אם הם יבצעו פעילות גופנית. אנשים רזים יכולים לפעול בעצימות גבוהה יותר מעמיתיהם השמנים ומכאן שהם יכולים לייצר חום פנימי גבוה יותר. יוצאת דופן בהקשר הזה היא השחייה. שם לשומן התת-עורי יש יתרון משום שהוא מונע בריחה מהירה של חום הגוף אל הסביבה הקרה.

לסיכום: קיימים מספר יתרונות להמשך ביצוע פעילות גופנית מותאמת גם בעונת החורף, צריך רק להתגבר על הנטייה הטבעית להישאר בבית!


עופר ארבל- Arbel_o@mac.org.il

פיזיותרפיסט ויועץ אישי לפעילות גופנית -  מכבי שירותי בריאות סניף משגב .

 

1222 צפיות
פורסם ב- 13/01/2011 ,בשעה 15:45:10
להוסיף תגובה אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע בית

כל היומנים

sun - לשירות חברות הסטארט אפ בצפון אומרים שהיה פה אמנים ויוצרים אני ואתה נשנה את הגינה אנשי הגשם אתר צומח גבוהה יותר, מהירה יותר, חזקה יותר גן קיימות הבית הפתוח הופכים את בקעת בית הכרם לעמק תפארת החינוך - הלב הפועם של משגב הכל נוער המלאכים של כלבלאב העשרה ואומנויות הקומפוסטר כחיית מחמד התנדבות...זה אנחנו ויקי משגב זבל זבל תפריד זכויות בעלי חיים זריקת בריאות חיים בקהילה טיולים ומסעות יד ביד בגליל יד על הדופק - דיווחי משטרה וביטחון יומן המועצה יומן ספורט יומן רכזי טיולים יער האופניים והקהילה יש עבודה ישוב לדורות לא רק לנשים לחיים ארוכים מבקרים במשגב מדברים אמונה מדיה חברתית מועדון רוטרי משגב מוקד 107 מזכירי/ות ישובים מיומני הספרנית משגב קולטת משומשהו נוער ראס אל עין עד-כאן העתון המקוון של משגב עוד מעט 30 עושים עסקים על הדרך פורום מנהלני חינוך פתווו-ח צעירי משגב קבוצת YAD קול ההתחלות קונים - כאן קורס ועדים קיימות וסביבה קליק שביל סובב משגב שבילים ברגל תיירות במשגב תרבות