http://www.facebook.com/pages/%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%A6%D7%94-%D7%90%D7%96%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%A9%D7%92%D7%91/190731637642996 שבילים ברשת

זריקת בריאות

הרבה על בריאות (וקצת על מחלות)

טו בשבט טעים ובריא במשגב / ד"ר שרון קמה וורד לוין, קופ"ח כללית

ט"ו בשבט טעים ובריא במשגב

 

מדי יום אני משוחחת עם מטופלים שמתקשים לשמור על משטר תזונה נכונה או לרדת במשקל כאשר הנטייה שלנו היא לחשוב במושגים של "הכל או לא כלום" - דיאטה או אכילה מופרזת, בריא או חולה. הגישה הנכונה טמונה בדרך שבאמצע - שביל הזהב.

אני מוצאת שיעוץ ומעקב של דיאטנית, עוזר לקבל החלטות נכונות ולהשיג יעדים.

אני מזמינה את תושבי הגוש להיעזר בשירותים ולהתייעץ  עם  רופא המשפחה שלכם ועם הדיאטנית  וביחד לעשות שינוי במקומות הנדרשים.

החודש החלה לעבוד במרכז הבריאות במשגב ורד לוין, תושבת עצמון (משלנו), ביקשתי ממנה לכתוב כתבה קצרה בנוגע למנהגי האכילה בט"ו בשבט ומתכון קצר לפורים.

 

תודה לורד וחגים שמחים,

 

דר' שרון קמה

מנהלת מרכז בריאות משגב

שירותי בריאות כללית

 

חנוכה נגמר ואת מקומן של הסופגניות והלביבות תפסו הפרות היבשים. לשוחרי הבריאות שבינינו אלה כמובן בשורות טובות. השומן שנספג במזונות המטוגנים שאכלנו,הוא שומן רווי שהפך בגופינו לכולסטרול מהסוג ה"רע" ( LDL) כולסטרול זה שוקע בכלי הדם ועלול ליצור טרשת ולחסום אותם. לעומת זאת שומנים מהצומח כפי שיש באגוזים ,שקדים ופרות ט"ו בשבט אחרים מכילים שומן בלתי רווי ( בתנאי שלא קולים אותם בחום גבוה מ150- 160 מעלות - אז הוא הופך לשומן רווי) שומן זה הופך בגופנו לכולסטרול ה"טוב" (HDL )  המפחית  את מידת הטרשת ושומר על כלי הדם פתוחים לתנועה.

מטבעות השוקולד של דמי החנוכה פינו את מקומם לפרות יבשים בריאים ומזינים בהשוואה לממתקים.

אז מי הם בעצם פירות ט"ו בשבט? מה, איך וכמה מומלץ לאכול מהם?

הפרות היבשים הם אותם פרות כמו הפרות הטריים רק ללא המים.

תהליך הייבוש מוציא מהפרי את הנוזלים המהווים יותר מ90% ממשקלו. חשוב לוודא שתהליך הייבוש הוא טבעי ככל האפשר (הכי טוב ייבוש בשמש) וללא שימוש בחומרים מזיקים.

כמות הקלוריות ב100 גרם פרות יבשים  גבוהה  בהרבה בהשוואה לאותם  פרות כאשר הם טריים כיוון שבפרות טריים אחוז המים גבוה וכשהם מיובשים עולה אחוז החומרים היבשים במשקל הפרי (סוכרים, סיבים, ויטמינים ומינרלים).

לדוגמא 100 ג' ענבים מכילים  67 קלוריות. אך כשהם עוברים ייבוש והופכים לצימוקים הם מכילים  290 קלורית. לעומת זאת עולה בהם אחוז הסיבים, הברזל והסידן ולכן נחשבים פרות יבשים כה בריאים.  אותו סדר גודל של פערים קיים גם בשזיפים משמשים וכו'. חלק גדול מהויטמינים שבפירות נהרס בתהליך הייבוש אך המינרלים (כמו סידן ברזל אשלגן ועוד) עמידים בחום גבוה ואינם נהרסים. תכולת הסיבים הגבוהה הופכת את הפרות היבשים לזרזים מצוינים של פעילות המעיים, אך בעודף עלולים לגרום לכאבי בטן...

למרות שפרות יבשים הם בריאים ומזינים, חשוב להיות מודעים לכמות הקלוריות הגבוהה במיוחד בפיצוחים ולאכול מהם במידה. לדוגמא- 100 גרם אגוזי פקאן מכילים כ720 קלוריות ( בערך כמו 10 פרוסות לחם!) אגוזי מלך מכילים כ-640 קלוריות ל-100 גרם ( כמו 5 כפות שמן) אך הם עשירים באומגה 3 שהיא חומצת שומן חיונית לגופינו.  100 גרם שקדים מכילים כ 580 קלוריות ( כמו קילוגרם תפוחים).

חשוב לאכול מהפיצוחים, אך לקבוע כמות מוגדרת ומדודה של 20- 30 גרם ליום. למי שרוצה להימנע מעליה במשקל, מומלץ לשלב אותם לשדרוג מאכלים אחרים כמו אורז מבושל, סלטים וקינוחי פירות ולא לנשנש באופן חופשי מכיוון שעל מנת לשבוע מפיצוחים צריך לאכול כמות גדולה של מאות ואלפי קלוריות.

 

הצעות למתכונים/רעיונות המשלבים בין פירות ופיצוחים ליצירת קינוחים מפנקים ובריאים במיוחד:

תמר או משמש יבשים שבתוכם מסתתר ½ אגוז או שקד

סלט של תותים טריים  מעוטר בשבבי שקדים.

והדובדבן שבקצפת : חלבה ביתית  שאפשר להכין עם הילדים בבית מכף טחינה גולמית , כף דבש דבורים או תמרים וטיפת לימון או קינמון. אפשר להוסיף מעט קקאו וקיבלנו שוקולד אינדיאני... אפשר להשתמש בחלבה הביתית כדי להדביק את האגוז  או השקד לפרי היבש או כממרח במקום שוקולד למריחה.

חג שמח ומלא בריאות מן הטבע .

 

לכתבות נוספות:

http://blog.tapuz.co.il/dietcoaching/

 

ורד לוין- דיאטנית קלינית B.Sc

סגנית מנהלת המחלקה לתזונה

שרותי בריאות כללית

מחוז מחיפה וגליל מערבי

 

ראו גם סקירה מעניינת מאת  ד"ר מיכל גילאוןדיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית

 

http://www.clalit.org.il/HE-IL/Women/nutrition/eating+right/articles/shvat.htm

 

 

 

 

 

1264 צפיות