http://www.facebook.com/pages/%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%A6%D7%94-%D7%90%D7%96%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%A9%D7%92%D7%91/190731637642996 שבילים ברשת

יומן המועצה

נושאים על הפרק - משולחן המועצה

משגב והמועצות האזוריות יצאו במערכה לביטול הותמ"ל לרווחת הציבור הרחב

 

לפני מספר שנים (2014) הממשלה הקימה את הותמ"ל: הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור. הותמ"ל הוקם כחלק מהמאמצים להתמודד עם משבר הדיור. המטרה הייתה לאשר תכניות בניה גדולות באופן מהיר, שמתגבר על תכניות אחרות ועל תהליכי תכנון מקומיים ומחוזיים. 'לדלג מעל הביורוקרטיה' בשפה עממית יותר. תהליכי התכנון בותמ"ל הם מהירים מאוד: הכנת תכנית, דיון להפקדה, הפקדה ושמיעת התנגדויות, ואישור.

 

וכך החלו לעבור שטחים נרחבים מאוד - שטחי חקלאות וטבע מהמגזר הכפרי, לבניה בערים הסמוכות.  

הדוגמאות רבות: העברת שטחים נרחבים מכפר מכבי וכפר ביאליק במועצה אזורית זבולון לקריית אתא, העברת שטחים חקלאיים מעין השופט, יוקנעם המושבה ואליקים במועצה אזורית מגידו ליוקנעם עילית, בינוי מתחם סירקין בפתח תקוה, לקיחת האדמות החקלאיות של ישובי הר חברון והעברתן לאופקים, ועוד.

אלא שיחד עם הדילוג על ה'ביורוקרטיה' דלגו על הרבה שאלות מהותיות ונוגעות לרווחת הציבור וההתנגדות לא אחרה לעלות.

 

הגופים הירוקים, ובראשם החברה להגנת הטבע, מתנגדים באופן נחרץ לותמ"ל, בטענה שהותמ"ל מעודד בנייה פרברית בשולי הערים על שטחים פתוחים, כאשר יש די מקום לצופף ולבנות בשיטה של התחדשות עירונית ברוב הערים בארץ.


והנה אנחנו מגיעים למשגב והותמ"ל לא פסח גם עלינו, ובמיוחד באזור מצפה אבי"ב. העיר טמרה רוצה להתרחב דרומה ומזרחה בתכניות של כ- 7,000 יח"ד, כאשר הם דורשים להעביר כביש מטמרה דרך מצפה אבי"ב לדרך 781. משגב לא עומדת בדרכה של טמרה להרחיב את העיר, למרות שלמיטב שיפוטנו אין שום ביקוש להכפיל את טמרה (שמונה כיום כ- 6,000 יח"ד). לעומת זאת אנחנו מתנגדים נחרצות להעברת כביש שיכלא את מצפה אבי"ב ולא יאפשר לה גידול עתידי. הצענו להסדיר את הכביש מטמרה לדרך 781 שעובר ממערב למצפה אבי"ב (והוא כבר סלול באופן לא חוקי). השתתפתי בדיונים בותמ"ל בנושא זה, אך חוויתי דורסנות וכוחנות לא ענייניים, חוסר הקשבה, ורצון להעביר את התכנית בכל הכוח, בבחינת ייקוב הדין את ההר.
נאלצנו לפנות לבתי המשפט בבקשת עזרה וסעד, והמערכת המשפטית אכן סיפקה את העזרה וניתנה החלטה שאין להפקיד את התכנית.

 

עמדתנו, כמייצגי המרחב הכפרי, היא שככל שעיר צריכה לגדול, ואין לה עתודות קרקע להרחבה, המרחב הכפרי צריך להעביר חטיבת קרקע שתאפשר זאת, אבל זה צריך להיות רק לאחר בחינה שהעיר מיצתה את אפשרויות ההרחבה שלה, ובשום שכל. אסור להעביר סתם כך אלפי דונמים מהחקלאות והמרחב הפתוח לערים.
השטחים הפתוחים נמצאים מוניציפאלית במועצות האזוריות - אך שייכים בפועל לציבור הרחב. המועצות מופקדות לשמור עליהם לרווחת כולם (למרות שאין בכך הכנסה כלשהי).
העברת השטחים לערים מעודדת פרבור, פוגעת בחקלאות ומונעת מהדורות הבאים את המרחבים הפתוחים.

 

כך גם משגב: אנו בוחנים כל בקשה של רשות שכנה להעברת שטחים ממשגב, ובלא מעט מקרים מבינים את הצורך ומסכימים להעברת השטחים. כך היה בשנים האחרונות עם סח'נין, עראבה, כאוכב וביר אל מכסור להן העברנו שטחים עבור בתי ספר, מבני ציבור, בתי עלמין ואף תוכניות הרחבה. כאשר הבקשה מוצדקת תכנונית אנו תומכים בה. אבל כאשר הבקשות נובעות ממניעים אחרים, ללא הצדקה תכנונית, אנו פועלים כפי שהמחוקק הטיל עלינו: שומרי המרחבים הפתוחים.

הותמ"ל נכנס כאן בדורסנות ובמהירות, והנזק יורגש על ידי כולנו ולדורות. כולנו נישא בתוצאות התכנון החפוז הזה כאשר יבנו הבתים ללא תכנון אזורי ותשתיתי ראוי, וכשהשטחים הפתוחים והחקלאות יצטמצמו.

 

מסיבות אלו יצאנו, המועצות האזוריות, במסע בדרישה שהממשלה לא תאריך את פעולת הותמ"ל (שאמורה להסתיים השנה), ושהתכנון יחזור לועדות התכנון המקומיות והמחוזיות.

 

 

 

 

1089 צפיות