דבר העורך

מנהלי היומן

אלבום תמונות rss
מלאו כאן את כתובת ה-Email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן היומן שלי.
הצטרף הסר

רשומות אחרונות

ארכיון

אלבום תמונות

Loading
 

יומן המועצה

נושאים על הפרק - משולחן המועצה

צירי התנועה במשגב – התפתחויות השנים האחרונות והתכנון לשנים הבאות
01/06/2017 12:10:42

מועצה אזורית משגב פרושה על שטח נרחב המתחיל בבקעת בית נטופה בדרום ועולה עד לרכס הגליל העליון. כשמשגב קמה בראשית שנות ה-80 צירי התחבורה באזור היו מעטים וצרים, והיו גם ישובים שדרך הגישה אליהם הייתה בשבילי עפר.

 

מאז האזור התפתח ונסללו כבישים רבים, אך גם רמת המינוע ומספר כלי הרכב המשתמשים בכבישים אלו עלו מאוד. הסיבות לכך הן עלייה ברמת החיים בכל האזור: בכפרים ובערים השכנים לנו, ובמשגב עצמה. יותר נשים יוצאות לעבודה מחוץ לכפרים, ההשכלה הגבוהה נוכחת כאן, והאזור מתפתח.

לצורך המחשה ניקח לדוגמא את כביש 781 בקטע מצומת מורשת לצומת אבליים, בשנת 2007 נפח התנועה הממוצע היומי לאורך הכביש עד על 14.2 אלף כלי רכב ליממה, בספירות התנועה שבוצעו השנה נספרו כבר 26.7 אלף כלי רכב בממוצע יומי לאורך קטע זה, כלומר נפח התנועה כמעט והכפיל עצמו במשך 10 שנים בלבד.

 

 

האחריות על נתיבי התחבורה היא של משרד התחבורה, והזרוע הביצועית שלו "נתיבי ישראל". ההשקעה של משרד התחבורה בשנים האחרונות באזור הצפון בכלל, ובאזור משגב בפרט, גבוהה מאוד, ומתבטאת בהסדרת כבישי הגישה לישובים, בשידרוג צירי התנועה האזוריים והארציים, ובטיפול בצמתים רבים, ועם זאת, לא מעט צמתים וכבישים עדיין ממתינים לטיפול.

 

בטור זה (ובהמשך, בגיליון הבא) אסקור את צירי התנועה המרכזיים באזורנו ואת הצמתים היותר עמוסים ובעייתיים, וכיצד אנו פועלים בנושא.

 

כבישי הגישה לישובים:

 

כל ישוב במשגב מחובר לציר תנועה מרכזי ב"כביש גישה", שלעיתים הוא קצר מאוד, כמו במורשת וראס אל עין, ולעיתים ארוך מאוד, כמו בהררית וישובי הר כמון. במשך שנים רבות משרד התחבורה לא הסכים לראות בכבישים אלו חלק מהמערכת האזורית, והם זכו לתואר המפוקפק "כבישים ללא אבא". רק בשנים האחרונות, כתוצאה מפניות שלנו, שר התחבורה שינה את המדיניות הזו, וכיום כמעט כל כבישי הגישה לישובי משגב נמצאים באחריות "נתיבי ישראל".

כתוצאה מכך כבישי הגישה שוקמו ונסללו מחדש בהשקעה של עשרות מיליוני ₪. בשנים האחרונות נסללו ושוקמו 48 ק"מ של כבישי גישה לישובים, ובישובים שטרם שוקם כביש הגישה אליהם, כמו מצפה אבי"ב, השיקום מתוכנן להתבצע בשנה הקרובה.

 

כבישי גישה בעייתיים:

 

במספר ישובים תכנון כביש הגישה לא ברור או שיש בעיות תכנוניות משמעותיות. הישובים הם:

 

חוסניה: כביש הגישה מתוכנן מתוך שכונת "צוף" בכרמיאל, אך הסבירות לבצע אותו נמוכה (הכביש מתוכנן בתחום השיפוט של העיר כרמיאל, נדרש להקים גשר מעל לנחל חילזון בעלות גבוהה מאוד ותוואי הכביש לא תואם  לתוכנית ההרחבה של העיר כרמיאל). כיום יוצאים מהיישוב שני כבישי גישה שאינם מוסדרים ונמצאים במצב גרוע: לכוון אזור התעשייה בכרמיאל ממערב, ולכוון מעלה צביה ממזרח. אנחנו מבצעים טיפול נקודתי מדי פעם, ופועלים עם גופי התכנון לחפש פתרון.

 

פלך ותובל: כביש הגישה הנוכחי עובר בחלקות הנמצאות בבעלות פרטית, ומתחבר לרחוב בתוך דיר אל אסד. נערכו נסיונות לתכנן:  כביש גישה מצפון נפסל בשל תוואי בעייתי (חוצה מספר ואדיות) ובשל בעלויות פרטיות רבות לאורכו; כביש גישה לדרום לצומת גילון לא אושר לאחרונה במוסדות התכנון. אנחנו ממשיכים לחפש פתרון.

 

צירי תנועה מרכזיים:

 

משגב מוקפת מסביבה בצירי תנועה ארציים, ואנו פועלים עם משרד התחבורה ונתיבי ישראל לשיפור התנועה בצירים אלו:

 

כביש 6:

 

כביש 6 נמצא בביצוע כיום עד לצומת סומך. הקטע הזה צפוי להפתח בשנת 2019. כביש 6 ימשיך צפונה לכוון כברי, וכעת מתכננים את תוואי הכביש במקטע הצפוני. במוסדות התכנון כיום דנים בתוואי שימשיך מצומת סומך לכוון צומת מכר, יעקוף את ג'דידה מכר ממערב, ויגיע לכוון כברי. 

אנו צופים שעם פתיחת כביש 6 עד לצומת סומך, התנועה בצומת אבליים תגדל משמעותית ויווצר שם עומס משמעותי, כאשר כבר היום צומת אבליים נמצא בשיא יכולת ההעברה שלו. אנו פונים למשרד התחבורה בדרישה לתכנן פתרונות זמניים לאזור הזה.

 

כביש 70: ציר האורך המרכזי ממערב למועצה. 

 

כביש 70 בתחום המועצה מתחיל באזור טל אל וממשיך דרומה עד לצומת אבליים, ומשם לחיפה ולדרום. בחלק הצפוני באזור טל אל הכביש הוא חד נתיבי, וצומת הכניסה לטל אל מסוכן מאוד. בפעולה שלנו הצלחנו להביא לכך שיסללו שני נתיבים בכל מסלול במקטע לטל אל, וכן שיבנה רמזור בצומת שיאפשר יציאה וכניסה בטוחה לטל אל. הצומת כעת בשלבי ביצוע אחרונים.

 

כביש 70 ממשיך מצומת אחיהוד דרומה לצומת יבור. קטע זה מתוכנן להיסגר עם ביצוע כביש 6, ולעבור לתואי מזרחי יותר שיקרא כביש 702 שיעבור בין אחיהוד לבר לב ויתחבר לצומת בר לב על כביש 85. כיום עם הסטת כביש 6 מערבה, אנחנו נפנה ונשאל האם באמת ההסטה הזו נחוצה עדין, במיוחד בהתחשב בהשקעות הגדולות שנערכו בקטע אחיהוד – יבור שכללו את מחלף הרכבת, הוספת נתיב בכל כוון ורמזורים בכניסה לישובים.

 

בהמשך דרומה ועד לצומת אבליים כביש 70 עמוס מאוד, ועומסי התנועה בבוקר מתחילים באזור טמרה. באזור זה מתוכנן צומת מרומזר נוסף ביציאה מאזור התעשיה של טמרה.

 

כביש 85: ציר רוחב מרכזי מעכו לעמיעד, חוצה את בקעת בית הכרם.

 

כביש 85 יהיה ציר רוחב מרכזי ארצי. במקטעים המערביים הכביש דו נתיבי. בזמנו דרשנו שצומת גילון ירומזר, ואכן דרישתנו נענתה, ובעקבות זאת יתר הצמתים במקטעים המערביים רומזרו. כביש 85 מתוכנן להיות עם מחלפים לכל אורכו, שיבנו במהלך השנים הבאות. במיוחד עוסקים כיום בצומת כרמיאל מערב בחציית הרכבת, ששם יוקם מחלף גדול.

 

לאחר כרמיאל כביש 85 עובר להיות חד נתיבי עד למחלף קדרים והוא עמוס במשך כמעט כל היום. קטע זה ישודרג לשני נתיבים בתוכנית החומש הנוכחית של נתיבי ישראל, ובכך יקל על התנועה מזרחה ובכוון ההפוך. אנחנו מדגישים את הכניסה למורן, שהיא בעייתית כבר כיום, אך עם הרחבת הכביש תהייה עוד יותר קשה.

 

כבישים 79, 77 ו 65:

 

כביש 79 מוביל מהקיריון דרך צומת סומך, לכוון צומת המוביל ולנצרת. הוא עובר מדרום למשגב. הכביש שודרג בשנים האחרונות לכל אורכו.

כביש 77 מוביל מצומת המוביל ומדרום לבקעת בית נטופה לצומת גולני. הכביש שודרג בשנים האחרונות, ועדין מתבצעות עבודות להרחבתו כך שיהיה דו נתיבי לכל האורך.

כביש 65 באזור שלנו מוביל מצומת גולני לצומת עמיעד, והוא שודרג להיות דו נתיבי עם מחלפים לכל אורכו.

 

צירי תנועה אזוריים:

 

צירים אלו מאופיינים במספר כביש בעל  שלוש ספרות, והם חוצים את משגב לאורך ולרוחב. כשמשגב קמה היה כאן רק כביש אזורי אחד: כביש 805 שהתחיל בצומת יבור עד לדיר חנא, והוא היה כביש צר ומפותל שבקושי אפשר מעבר של שני כלי רכב.

 

במרוצת השנים נסללו באזורנו כבישים אזוריים רבים, עד שהגענו לרשת הכבישים הנוכחית. יחד עם סלילת הכבישים רמת המינוע עלתה משמעותית, וכיום נפח התנועה בכבישים אזוריים רבים מאוד גבוה, עד שנוצר הצורך להקים רמזורים ומעגלי תנועה בצמתים רבים.

עד כאן לחלק הראשון. 

בחלק השני אסקור את מצבם של כבישים וצמתים נוספים ואסכם.

 

 

 

233 צפיות
פורסם ב- 01/06/2017 ,בשעה 12:10:42
להוסיף תגובה אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע בית

כל היומנים

sun - לשירות חברות הסטארט אפ בצפון אומרים שהיה פה אמנים ויוצרים אני ואתה נשנה את הגינה אנשי הגשם אתר צומח גבוהה יותר, מהירה יותר, חזקה יותר גן קיימות הבית הפתוח הופכים את בקעת בית הכרם לעמק תפארת החינוך - הלב הפועם של משגב הכל נוער המלאכים של כלבלאב העשרה ואומנויות הקומפוסטר כחיית מחמד התנדבות...זה אנחנו ויקי משגב זבל זבל תפריד זכויות בעלי חיים זריקת בריאות חיים בקהילה טיולים ומסעות יד ביד בגליל יד על הדופק - דיווחי משטרה וביטחון יומן המועצה יומן ספורט יומן רכזי טיולים יער האופניים והקהילה יש עבודה ישוב לדורות לא רק לנשים לחיים ארוכים מבקרים במשגב מדברים אמונה מדיה חברתית מועדון רוטרי משגב מוקד 107 מזכירי/ות ישובים מיומני הספרנית משגב קולטת משומשהו נוער ראס אל עין עד-כאן העתון המקוון של משגב עוד מעט 30 עושים עסקים על הדרך פורום מנהלני חינוך פתווו-ח צעירי משגב קבוצת YAD קול ההתחלות קונים - כאן קורס ועדים קיימות וסביבה קליק שביל סובב משגב שבילים ברגל תיירות במשגב תרבות