דבר העורך

מנהלי היומן

אלבום תמונות rss
מלאו כאן את כתובת ה-Email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן היומן שלי.
הצטרף הסר

רשומות אחרונות

ארכיון

אלבום תמונות

Loading
 

יומן המועצה

נושאים על הפרק - משולחן המועצה

בגיליונות האחרונים של א-לה גוש מתפרסם טור של חבר מליאה והנהלת המועצה התוקף את התנהלות המועצה. אולי סנונית ראשונה לשנת הבחירות לרשויות המקומיות, שיתקיימו בסוף אוקטובר 18.

בכל אופן, לחלק מהדברים אני מבקש להתייחס.

 

משגב היא מועצה טובה מאוד בכל קנה מידה מדיד ובר השוואה וגם מבחינת התחושה של מי שעובד מולה או נעזר בשירותיה. רמת הניהול, ההשקעה, האכפתיות, השקיפות, תודעת השירות והמסירות בולטת וניכרת בעשיה. בכל מדד שאנו נבחנים בו משגב נכללת בצמרת הישראלית, ויעידו על כך דוחות הביקורת והפרסים השונים בהם אנו זוכים.

 

אם הכל טוב, מה בכל זאת?

 

אז זהו, יש גם נושאים שצריך לשפר. מי שעושה גם טועה. הנהגנו תרבות של פתיחות לביקורת ומשוב, ואקדיש את אחד הטורים הבאים לסקור את הביקורות שנערכות במועצה.

 

והאם באמת רע במשגב כפי שהכותב מצייר?  

ואם כל כך רע, מדוע הוא ממשיך להיות חבר בהנהלת המועצה ושותף לכל ההחלטות?

 

כאמור, במבט על, טוב ואפילו טוב מאוד. מערכת החינוך שלנו מהטובות בארץ, אנו מצטיינים ומהמובילים בארץ בנושאי איכות הסביבה ומיחזור, ולאחרונה מובילים גם כנס ארצי בנושא כפריות מקיימת. 

המועצה צומחת ומתפתחת בקצב מהגבוהים שיש. אנו בונים מבני ציבור בהיקף חסר תקדים ובהשקעות ענק: עד כה השקענו בתכנית החומש הראשונה 75 מיליון ₪, ואנו עומדים בפני תכנית החומש השנייה.

 

האם משגב מועצה עשירה?

 

לפני כן צריך לשאול מהי רשות עשירה, ומהיכן מגיעות הכנסות הרשויות.

 

בחלק מתפקידיי, אני מכהן כיו"ר ועדת הכלכלה של מרכז המועצות האזוריות. אני עוסק בכל נושא כלכלי במרחב הכפרי, כולל השוואות בין רשויות, וחשיבה על הגדרות מהי יכולת כלכלית של רשות. זה נושא מורכב ועתיר נתונים, שלא ניתן להתייחס אליו בהשוואה פשטנית של הכנסות כאלו או אחרות. בהמשך אקדיש את אחד הטורים לדיון בנושא כלכלה מוניציפאלית.

 

אבל בינתיים- 60 שניות על כלכלה מוניציפאלית:

 

הכנסות רשויות מקומיות מגיעות משני מקורות עיקריים: מיסי ארנונה על נכסים בתחום הרשות, והעברות מהממשלה עבור שירותים שהרשות חייבת לתת על פי חוק (לדוגמה חינוך). 

מיסי הארנונה מתחלקים לשניים: ארנונה משטחי המגורים שכולנו משלמים, וארנונה משטחים עסקיים (מסחר, תעשיה, חקלאות ועוד). רשויות שואפות להגדיל את שטחי העסקים בתחומן לטובת שתי מטרות: הגדלת ההכנסות מארנונה, ויצירת מקומות תעסוקה. משגב מצטיינת בכך: בפארק בר לב מתווספים כיום מאות אלפי מ"ר של תעשיה, כולל הייטק, שצפויים לשלש (פי 3) את הכנסות הארנונה מהפארק בשנים הקרובות, ולהוסיף אלפי מקומות עבודה.

 

האם רשויות הן מנהלות עסקים טובות?

 

רשויות הן גופים ציבוריים שפועלות עם כסף ציבורי, כסף של הציבור, ומחויבות במשנה אחריות וזהירות. מטרתו של הכסף שניהולו מופקד בידינו היא לשפר את השירותים לתושבים. לא לסכן את הכסף בניסיון להרוויח יותר. את זה יש להשאיר למגזר הפרטי.

מעבר לכך, בשל העובדה שזה כסף ציבורי, הממשלה מטילה מגבלות ובקרה הדוקה על השימוש בכספי הציבור.

כל מי שאי פעם היה בעסקים יודע היטב כי יצירת עסק מחייבת קודם כל להשקיע כסף, הרבה כסף, ורק אחרי זמן אולי רואים את הפירות, התשואה והרווחים, וכמובן שלא כל השקעה מצליחה.

 

מהי לקיחת סיכון במגזר הציבורי?

 

ככלל המגזר הציבורי איננו מנהל עסקים טוב, ולכן לקיחת סיכון צריכה להיות מוגבלת למקומות בהם התועלת הצפויה לציבור גבוהה והזיקה לליבת העיסוק של הרשות חזקה. אתן שתי דוגמאות אותן החברה הכלכלית למשגב עשתה והצליחה:

 

לוטם:

מסיבות שונות לוטם חתמה בשנת 2006 הסכם עם קבלן לביצוע הרחבה בת 88 יח"ד, כאשר הקבלן מתכנן, משווק, מפתח את התשתיות ובונה את הבתים. לאחר זמן מה היחסים בין הקבלן לישוב עלו על שרטון. משפחות שרכשו מגרשים לא יכלו לעבור מאחר שהתשתיות לא הושלמו, והשיווק נתקע בשל ביקוש מאוד נמוך. בשלב זה התערבנו (זה היה בתחילת דרכי כראש מועצה) והחלטנו שהמועצה, באמצעות החכ"ל תקח את הסיכון. וכך היה. לאחר מו"מ ארוך רכשנו מהקבלן את כל ההרחבה (למעט בניית הבתים), החכ"ל לקחה הלוואה של כ- 8 מיליון ₪ (בערבות המועצה), כשהתכנית הייתה להחזיר אותה עם שווק המגרשים בהרחבה. אלה היו ימים של ביקוש נמוך במשגב, ולא ידענו האם נצליח לעמוד בקצב הקליטה כך שנוכל להחזיר את ההלוואה. עשינו מאמצי שווק רבים ובסופו של דבר הצלחנו. למעשה העמדנו את לוטם בחזרה על התנהלות יישובית נכונה.

 

תשתיות ציבוריות בישובים:

בשל תקנות מהממשלה אין כיום יזמים לפיתוח תשתיות ציבוריות בישובים.  גם יזמים שעבדו עד לאחרונה באזור יוצאים מהפרויקטים הללו, כאשר בחלק מהמקרים הישובים נפגעים מאוד (לדוגמה אבטליון וצורית). האסטרטגיה של משגב קוראת לצמיחה עקבית, וללא יכולת פיתוח תשתיות ציבוריות לא ניתן לבצע הרחבות. כאן הכנסנו את החכ"ל לתמונה, והוספנו לה את האחריות לביצוע התשתיות הציבוריות.

בכל פרויקט שכזה נמצא סיכון מסויים. עד היום החכ"ל בצעה מעל 40 פרויקטים ומעל 1,000 מגרשים, ורק בשלושה פרויקטים היו תקלות. תקלות כאלו היו מפילות ישוב במידה וישוב היה לוקח את הסיכון עליו. הסגל המקצועי בחכ"ל יודע לנהל את הסיכונים הללו כך שהתושבים לא יפגעו. חכ"ל משגב משמשת כמודל ודוגמה ליתר המועצות בארץ כיצד פועלים לטובת הרחבות המועצות.

 

האם אנו מסתפקים במה שיש?

 

ממש לא. בימים אלו החכ"ל עוסקת ביזום מבנה בריאות חדש במשגב, שירחיב את המקום לקופות החולים ולשירותי בריאות נוספים במשגב. זהו פרויקט גדול של עשרות מיליוני ₪, שהחכ"ל יבצע לאחר שתאושר התכנית העסקית.

 

בהתאם ליעדי המועצה השנה הקמתי צוות התייעצות בנושאי כלכלה במשגב ובאזור. התכנסנו לסיעור מוחות, ובין היתר עלו הנקודות הבאות: הרחבת אזורי התעסוקה, בחינת היתרון היחסי של האזור, הכנת מקבצי דיור בר-השגה, קשר לאקדמיה, בני משגב שמצליחים בעסקים, תעסוקה ישובית, מינוף הקשר עם השכנים, ועוד. אנו נמשיך ונבחן את הרעיונות הללו, ועוד רעיונות שיעלו בהמשך.

 

סיכום

 

ביקורת היא כלי טוב לשיפור, והתרבות שהנהגנו במשגב פתוחה ומזמינה ביקורת. אבל חשוב לבסס אותה על נתונים, ולשמור על רצינות ועל יושר אינטלקטואלי מול הקוראים. 

 

ההתנהלות הכלכלית של משגב היא מהטובות שיש, כמו גם הרצינות ואיכות השירותים ביתר הנושאים. צריך לזכור שאנחנו מועצה אזורית הפרושה על שטחים רחבים, דבר המהווה אתגר בשל המרחקים הגדולים ומידותיהם הקטנות של הישובים.

חשוב לזכור שאנחנו מנהלים כסף ציבורי, ולכן יש לפעול בזהירות ובנאמנות, וכאשר אנו לוקחים סיכון, אנו מוודאים שהוא עומד במטרות המועצה.

חשוב להיזהר מגירעונות, שמשמעותם הלוואה מהדור הבא וחיים על חשבונו. 

 

בטורים הבאים אכתוב על תרבות הביקורת במועצה ועל כלכלה מוניציפאלית. מוזמנים לעקוב ולקרוא. אשמח לקבל תגובות אלי במייל, בפייסבוק, בטלפון או דרך אתר המועצה.

 

 

382 צפיות
פורסם ב- 19/10/2017 ,בשעה 09:04:24
להוסיף תגובה 3 תגובות קישור ישיר לקטע
תגובה אחרונה ב-22/10/2017 13:41:23 מאת רון שני

תגובות


רועי אביטבול - צורית    19/10/2017 17:55:01  

,רון שלום

אשמח לקרוא התייחסותך לטענה המפורשת שהועלתה על ידי הכותב באה-לגוש. אם זכרוני אינו מטעני הוא מציג את העובדה שמשגב ממוקמת נמוך במדד ההכנסות ממקורות שאינם ארנונה מבתים פרטיים (כלומר ארנונה מסחרית וכו׳) וטוען טענה שבזכות ה״קהילתיות״ משגב מצליחה לחפות על הכנסות נמוכות אלה באמצעות הישענות על כוח ההתנדבות הקהילתי

הוסף תגובה לתגובה

רון שני - מצפה אבי"ב    22/10/2017 13:41:23  

ראש המועצה

רועי שלום,

כלכלה מוניציפאלית היא נושא לא פשוט, שלא תמיד קל להסביר אותו בקצרה. במאמר שכתבתי ניסיתי להסביר בקצרה על הנושא, ובהמשך אכתוב יותר באריכות.

אין במדינה מדד הכנסות לרשויות מקומיות. לכן לא ניתן להתייחס למשהו שאינו קיים.

משרד הפנים הקים בשנה האחרונה ועדה לבחון פיתוח מדד יכולת רשויות, שימדוד וידרג את הרשויות המקומיות על בסיס היכולת הכלכלית שלהן. בועדה חברים נציגים מהאקדמיה, מהלישכה המרכזית לסטטיסטיקה ומהממשלה. אני חבר בועדה הזו.

אנחנו עובדים כשנה, וטרם הגענו למסקנות מהסיבה שהנושא מאוד מורכב ומסובך. אוכל להוסיף, אבל לא לפרסום, שבטיוטות שונות של הועדה משגב ממוקמת בחציון העליון של הרשויות.

להציג השוואה מסויימת שנעשית ע'י חלוקה של מספר במספר זהו פופיליזם חסר בסיס מקצועי, ולכן קשה להתייחס לכך.

משגב איננה רשות 'עשירה', אך גם איננה רשות ענייה או מסכנה. אנו מפתחים את מרכזי התעסוקה והתעשיה שלנו כל הזמן, ומצליחים בכך. ראה את תנופת הפיתוח בפארק בר לב (אני יו'ר הפארק) – מכפילים את הפארק!

ברוב הרשויות בארץ ההוצאות עולות על ההכנסות. רק במיעוט הרשויות ההכנסות העצמיות יכולות לממן את השירותים. הממשלה מעבירה לרשויות 'תקציב איזון' שמחולק לפי מודל כלכלי מורכב, הקובע האם הרשות תקבל תקציב לאיזון תקציבה וכמה. כמובן שרשויות להן הכנסות עצמיות גבוהות לא יקבלו תקציב לאיזו (מתוך 254 רשויות בארץ 201 רשויות מקבלות תקציב איזון, כולל משגב).

הרשויות שנמצאות באיזון כלכלי הן בד'כ הערים הגדולות, בהן צפיפות התושבים גבוהה (ומכאן שעלות השירותים לתושב יורדת) ויש להן אזורי מסחר ותעשיה גדולים.

עוד אוסיף שמשגב מחזירה לועדי הישובים כ- 30% ממיסי הארנונה שאנו גובים מבתים פרטיים. אם אנחנו כל כך לחוצים בכסף: מדוע אנחנו מחזירים? – אז שזה לא כך. נכון שהתקציב הדוק, אבל לא עד כדי כך שלא נעביר תקציבים לישובים!

קהילה והתנדבות

אני מאוד מאמין בחיים הקהילתיים במשגב, ופועל בכדי לחזק ולהעצים אותם. זו הנקודה המרכזית המבדילה בין שכונת וילות בעיר לבין ישוב כפרי קהילתי. הכנסתי את האמירה למשגב 'פסיפס של קהילות' ופיתחנו את תכנית 'ישוב לדורות' להעצמת הקהילתיות.

אחד הביטויים של הישוב הקהילתי הוא ההתנדבות שיש אצלנו. הועדות הישוביות והדאגה אחד לשני. דברים רבים נעשים בישוב על ידי מתנדבים, ואני מברך ומחזק זאת. זה ביטוי לאכפתיות אחד לשני שלא קיימת בעיר.

ברור שכל דבר שמבוצע על ידי מתנדבים, היה עולה כסף אם היינו צריכים לבצע בעבודה שכירה. השאלה האם זה נושא מוניציפאלי, או שזו 'הנשמה היתרה' של הישובים שלנו.

אני לא רואה בהתנדבות תחליף לשירותי המועצה. את שירותי המועצה אנו נותנים על פי חוק ועם כל הלב, וגם במשגב, כמו גם בכמעט כל הרשויות בארץ, ישנם מתנדבים הפועלים ברמת המועצה, ולדוגמה מליאת המועצה, חלק מועדות המועצה, ותכניות רבות כמו 'מירב', אם לאם, דרך המלך ועוד.

ההתנדבות ברמת הישוב היא אחרת: היא נוגעת לחיינו בישובים: ועדת חיילים, נוער, תרבות, חינוך ועוד. ועדות אלו והמתנדבים שלהן מוסיפות נדבך חשוב ומשמעותי בחיי הישוב. אבל אין בכך הכרח: אפשר לחיות גם בלי הועדות הללו – ואז נהייה כמו בעיר: המתנ'ס יספק את שירותי התרבות, נוער וספורט. האם אנחנו רוצים בכך? – לטעמי לא. לכן תכנית 'ישוב לדורות' עוסקת בנושאים אלו.

האם ההתנדבות מחפה על חוסר הכנסות של המועצה? – אין שום קשר. התנדבות היא הנשמה היתרה שלנו.  (ובמקרה אני כותב זאת בערב שבת). חשוב מאוד שתהיה ותמשיך, וללא שום קשר לתקציבים וכלכלה.

תודה על השאלה ועל ההזדמנות להסביר יותר. מקווה שלא הארכתי יתר על המידה.

בברכה,

רון

הוסף תגובה לתגובה

אילן מאייר - מנוף    21/10/2017 12:51:01  

אני הוא 'חבר המליאה וההנהלה' שלפי דברי ראש המועצה 'תוקף את התנהלות המועצה'...

ובכן לא תקפתי את התנהלות המועצה - בשני המאמרים שכתבתי בעיתון המקומי על השאלה עם המועצה עשירה או עניה הבאתי לידיעת תושבי משגב שלוש עובדות, המעוגנות בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ- 2015 ובדו'חות הכספיים של המועצה, ומהן בחר ראש המועצה להתעלם בתשובתו:

א) המקורות העצמיים לתושב של מועצה אזורית משגב הם מהנמוכים בכל המועצות האזוריות בארץ.

ב) במהלך העשור האחרון לא היה כמעט שינוי בנתון זה במשגב.

ג) שהקרנות של המועצה הלכו וטפחו בעשור האחרון והגיעו ב- 2015 לכ- 52 מיליון ש'ח

המשמעות של נתונים אלה היא:

א) שלמועצה אין מספיק משאבים לקדם מהלכים לטובת הישובים והתושבים, כי רק המקורות העצמיים מאפשרים לה לעשות זאת,. המקורות החיצוניים מהווים העברות של משאבים ממוסדות המדינה ובהם אין למועצה שליטה - זה גם מפיע בתשובת ראש המועצה.

ב) למרות א) המועצה בוחרת לחסוך משאבים רבים בקרנות במקום לסייע יותר לתושבים ולישובים - למשל בהחזל כספי הארנונה (במשגב החזר של כ- 28% ובמועצה אזורית יזרעאל 60%)...

אם אכן יש תרבות של ביקורת במשגב הייתי מצפה מראש המועצה:

א) להגיב עניינית לעובדות ולא להסתפק באמירות כלליות עד כמה אנחנו טובים ונהדרים...

ב) לא להתייחס לביקורת כמתקפה ולהציע למבקר לפרוש מהתפקידים שהוא ממלא בהתנדבות במועצה.

ודבר נוסף, ראש המועצה טוען שכחבר הנהלה אני שותף להחלטות בעוד שבדיון האחרון של הנהלת המועצה הוא טען (בסיוע היועץ המשפטי שלו), שהפירוש של החוק בנוגע להנהלת המועצה שאומר שתפקידה 'לנהל את המועצה' אינו לנהל ולקבל החלטות, אלא רק את לנהל ולקבוע את סדר היום של מליאת המועצה - שזו כוונת המחוקק באומרו מועצה - אז כדאי שיחליט מה נכון ובהתאם לזה ננהג...

הוסף תגובה לתגובה
16 צפיות
פורסם ב- 19/10/2017 ,בשעה 09:04:22
אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע
932 צפיות
פורסם ב- 12/09/2017 ,בשעה 17:56:03
אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע
1933 צפיות
פורסם ב- 19/06/2017 ,בשעה 13:39:19
אין תגובות לרשומה זאת קישור ישיר לקטע
1103 צפיות
פורסם ב- 01/06/2017 ,בשעה 12:10:45
תגובה אחת קישור ישיר לקטע
תגובה אחרונה ב-30/06/2017 21:15:53 מאת אילן פרוידנטל

כל היומנים

sun - לשירות חברות הסטארט אפ בצפון אומרים שהיה פה אמנים ויוצרים אני ואתה נשנה את הגינה אנשי הגשם אתר צומח גבוהה יותר, מהירה יותר, חזקה יותר גן קיימות הבית הפתוח הופכים את בקעת בית הכרם לעמק תפארת החינוך - הלב הפועם של משגב הכל נוער המלאכים של כלבלאב העשרה ואומנויות הקומפוסטר כחיית מחמד התנדבות...זה אנחנו ויקי משגב זבל זבל תפריד זכויות בעלי חיים זריקת בריאות חיים בקהילה טיולים ומסעות יד ביד בגליל יד על הדופק - דיווחי משטרה וביטחון יומן המועצה יומן ספורט יומן רכזי טיולים יער האופניים והקהילה יש עבודה ישוב לדורות לא רק לנשים לחיים ארוכים מבקרים במשגב מדברים אמונה מדיה חברתית מועדון רוטרי משגב מוקד 107 מזכירי/ות ישובים מיומני הספרנית משגב קולטת משומשהו נוער ראס אל עין עד-כאן העתון המקוון של משגב עוד מעט 30 עושים עסקים על הדרך פורום מנהלני חינוך פתווו-ח צעירי משגב קבוצת YAD קול ההתחלות קונים - כאן קורס ועדים קיימות וסביבה קליק שביל סובב משגב שבילים ברגל תיירות במשגב תרבות